18 augustus 2020

In een vierdelige blogserie neem ik, Robert Bouman, Leaseadviseur bij Friesland Lease én (elektrisch) motorliefhebber, jullie mee in mijn ervaringen met elektrisch motorrijden. Afgelopen 25 juli tot en met 28 juli ging ik samen met een goede vriend op vakantie met de elektrische motor via een tourrit naar de Eifel in Duitsland. Dit is mijn blog over de tweede reisdag. Op naar de Eifel!

Blogserie deel 2: ‘Een weekend lang elektrisch motorrijden’

In een vierdelige blogserie neem ik, Robert Bouman, Leaseadviseur bij Friesland Lease én (elektrisch) motorliefhebber, jullie mee in mijn ervaringen met elektrisch motorrijden. Afgelopen 25 juli tot en met 28 juli ging ik samen met een goede vriend op vakantie met de elektrische motor via een tourrit naar de Eifel in Duitsland. Dit is mijn blog over de tweede reisdag. Het eerste deel gemist? Lees blogserie deel 1: Een weekend lang elektrisch rijden. Voor nu, op naar de Eifel!

Alleen voor elektrische auto’s?

Het is kwart voor 10 als we vertrekken met een 97% accu en verwachte range van 177 kilometer. Wout en ik hebben beide geen last van de zogeheten Range Anxiety. Op basis van Wout zijn Eva stippelen we de laadlocaties voor vandaag uit. Mijn elektrische motor heeft een grotere actieradius, dus het is voor ons verstandig om de afstanden op de elektrische motor van Wout te baseren. Bij Eindhoven is onze eerste laadstop. We moeten beide wel lachen om het bordje ‘alleen elektrische auto’s’ bij het Allego laadstation als we onze motors inpluggen. (Een beetje) rebels is als pionier geen uitzondering. In een kwartier is meer dan 25% van de accu alweer opgeladen. Dus besluiten we onze reis te vervolgen met een laatste stop net voor de grens van Duitsland.

Range Anxiety, wat is dat?

Range Anxiety is een nieuwe term die de laatste jaren, door de opmars van elektrische mobiliteitsoplossingen, veel wordt gekoppeld aan elektrisch rijden. De term betekent kortom angst om met een lege accu komen te staan door een te kleine actieradius. Inmiddels neemt Range Anxiety bij elektrische rijders steeds meer af. Omdat het niet per definitie gaat om de range (actieradius), maar dat juist de (snel)laadsnelheid minstens zo van belang is. Zelfs met een 13,5 kWh accupakket van Wout zijn Eva, kwamen wij zonder problemen op de bestemming. Mits u een goed laadschema maakt.

Rekensommen

Bij Van der Valk Stein-Urmond is onze laatste stop. Wederom twee snelladers van Allego. Ideaal hoe laden in Nederland is georganiseerd! Uit Eindhoven vertrok ik met 89% accu en 66 kilometer later heb ik daar nog 47% van over. We hebben de afstand in 45 minuten afgelegd met een gemiddelde snelheid van 88 km/u. Kortom, bij een gemiddelde snelheid van 88 km/u komt de Eva Ribelle met 21,5 kWh circa 140 kilometer ver, indien volledig opgeladen. Dat zijn conclusies waar we blij van worden!

We besluiten om van de laadtijd gebruik te maken en drinken een kop koffie, om rond kwart voor één met 99% accu en een verwachte range van 136 kilometer richting Duitsland te rijden. De snelweg hebben we wel gezien, dus we besluiten via een toeristische route onze reis voort te zetten.

Sport modus in Duitsland

Duitsland heeft natuurlijk één groot voordeel als het om (elektrisch) motorrijden gaat: geen snelheidslimiet op (sommige) snelwegen. Wout en ik willen toch eens testen wat nou het verschil is tussen de vorige editie van de Eva en het huidige, nieuwe model: Eva Ribelle. Beiden op Sport Modus én op de Duitse snelweg testen we ze uit. Wout gaat van start en rijdt binnen no-time 180 km/u. Wanneer ik eenmaal de ‘stroomhendel’ open trek staat Wout relatief stil en dat terwijl ik slechts 36pk en 15Nm meer heb. Binnen de 3 seconden op een snelheid van boven de 100 km/u. Wat een vermogen, goed vasthouden dus!

Eva Ribelle: de technische specs

Het nieuwe model van de Energica Eva Ribelle is sinds dit jaar voorzien van een accu upgrade. Waar de vorige editie 13,5 kWh accucapaciteit had, hebben ze het nieuwe model voorzien van 21,5 kWh accucapaciteit. Een grote toename, waardoor het bereik én het vermogen een flinke sprong hebben gemaakt. Hierdoor heeft de nieuwe Eva Ribelle een (WLTP) actieradius van 400 kilometer en een gecombineerde actieradius van 230 kilometer.  Eveneens is het vermogen ook toegenomen van 37pk naar 146pk en heeft het koppel 35Nm erbij gekregen. De Eva Ribelle is te koop vanaf €26.990. 

Enthousiasme over elektrische motoren

Het is inmiddels rond drie uur, 26 graden en licht bewolkt als we arriveren bij onze volgende (en eerste) stop in Duitsland. Met 52% acculading over gaan we zitten bij een mooi terras aan de Rur. Vanaf hier is het nog maar 26 kilometer naar onze overnachting, dus dat is geen enkel probleem. Op het terras raken we al snel (na even schakelen naar het Duits) in gesprek met een Duitse meneer. Zijn enthousiasme over onze motoren en elektrisch rijden spat er vanaf en al snel hebben we een leuk gesprek. Daarna genieten we van het uitzicht en een (alcoholvrij) biertje. Daarna snel door naar het hotel, inmiddels zijn we al 7 uren op pad met de motoren.

De hoteleigenaar blijkt ook een fervent motorrijder te zijn – met 6 motoren in zijn schuur én rijervaringen met een elektrische motor. Daarbij komt dat hij trots vertelt over een soort laadpaal bij het hotel, speciaal voor elektrische mobiliteitsoplossingen als fietsen. Ons geluk kan niet op. Althans, de laadpaal zou een vermogen moeten hebben van 32A, maar met beide motoren op 15A opladen slaat de laadpaal toch uit. We krijgen de laadpaal (helaas) ook niet meer aan de praat. Dus dan toch maar via een reguliere verlengkabel opladen, ook al duurt langer, maar ach! We kunnen er om lachen en hebben gelukkig alle tijd.

Benieuwd? Lees blog 3!

Na twee dagen elektrisch motorrijden hebben we al veel bijgeleerd, van actieradius, topsnelheid en oplaadmogelijkheden. Benieuwd hoe mijn toertocht met de elektrische motor zich vervolgt? U leest het binnenkort in de nieuwe blog. Bij Friesland Lease bieden wij zakelijke rijders en particulieren altijd een passende mobiliteitsoplossing. Zo helpen wij u van een duurzaam, innovatief en ondernemend A naar B. Zo ook met elektrische motor lease! Vragen of meer informatie over elektrisch motorrijden? Neem dan contact met ons op of vul het contactformulier in.

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.