24 oktober 2019

In een vierdelige blogserie neem ik (Gijs Esders) u mee in mijn schaatsseizoen, naast mijn baan bij Friesland Lease ben ik ook professioneel schaatser. In de tweede blog ‘Zomerijs’ vertel ik u over mijn trainingen tijdens de zomerperiode. De voorbereiding staat voornamelijk in het teken van metingen en fysieke kracht opbouwen. Mijn fysieke kracht heb ik aangesterkt door het schaatsen op zomerijs en het fietsen in de Franse Alpen.

Blogserie Gijs Esders deel 2. ‘Zomerijs’

In de eerste blog stond de voorbereiding richting het zomerseizoen centraal. Hierin heb ik jullie meer verteld over mijn trainingen en hoe ik mijzelf fysiek ‘meet’ om mijn voortgang bij te houden. Heeft u de eerste blog gemist? Lees Blog 1. ‘De voorbereiding’.

Meten is weten!

In de maanden april en mei 2019 zijn de eerste fysieke tests afgenomen. Voor de sportarts, coach en natuurlijk mijzelf als sporter, is het ontzettend belangrijk om na de eerste fysieke tests meerdere fysieke tests te laten volgen. Deze vinden vrijwel altijd plaats in de rustweken. Waarom? Als we de fysieke tests zo goed mogelijk met elkaar willen vergelijken, dienen de variabelen, zoals fysieke gesteldheid en de trainingsfaciliteiten, zoveel mogelijk gelijk aan elkaar te zijn. Vandaar het meten in de rustweken. Wederom heb ik een Wingate en een VO2-max test gedaan, waarbij de maximale kracht van de spieren in de benen wordt getest. Uit meerdere, op elkaar volgende, fysieke tests is gebleken dat mijn zowel mijn piekwaarden (+10%) als mijn anaerobe drempel (+20 watt) zijn gestegen. Benieuwd hoe een Wingate test gaat? Bekijk dan de video Wingate test.

Zomerijs

Terwijl de temperaturen begin juni richting de 30 graden gingen, maakte ik met Gewest Fryslân al weer de eerste rondjes op het ijs in Thialf. Eind maart sloot ik het seizoen af, en een paar maanden later, midden in de zomer, stonden ik alweer op het ijs. Dit wordt het ‘zomerijs’ genoemd. Bijzonder, want dit jaar was het voor het eerst mogelijk om te schaatsen op de baan in Thialf in de periode van juni tot en met april.

Ook de andere nationale ploegen én internationale ploegen verplaatsen zich in de zomerperiode naar Thialf om van het zomerijs te kunnen profiteren. Voor de schaatsers is het een buitenkans om van het zomerijs gebruik te kunnen maken. Vergelijkbare sporten met schaatsen zijn er bijna niet, skeeleren lijkt nog het meeste op schaatsen, maar is door de drukverdeling op het lichaam compleet anders.

Op het zomerijs in Thialf heb ik mij vooral gefocust op de aandachtspunten van het vorige schaatsseizoen. Met name ‘druk’ zetten op het ijs blijft voor mij een groot aandachtspunt. Druk zetten op het ijs houdt in dat ik met mijn standbeen in staat moet zijn om direct een afzet te maken. In de video is de sub-tempo te zien van afgelopen periode.

Fietsen in de bergen

Daarna heb ik het zomerijs ingeruild voor de Franse Alpen om in de bergen te trainen aan mijn fysieke kracht. Samen met Tom Kant fiets ik in acht dagen circa 600 kilometer. Hiermee vergroten we onze belastbaarheid en zorgen we ervoor dat we gedurende het winter schaatsseizoen fysiek sterk zijn. Plus, fietsen in de mooie Franse Alpen is natuurlijk een hele mooie afwisseling voor het vlakke Friesland.

Eerste wedstrijd

Inmiddels is het schaatsseizoen alweer van start gegaan! Begin oktober schaats ik de eerste wedstrijd in het Duitse Inzell. In dit kleine bergdorpje bereid ik me voor op de eerste grote wedstrijd van het seizoen: het World Cup Kwalificatietoernooi.

Vervolg blog

Benieuwd naar het verloop van de wedstrijden? Hou de website en social media kanalen van Friesland Lease in de gaten. Of nieuwsgierig naar meer informatie over het schaatsleven van een professional? Kijk dan op de website van Gijs Esders. Tot de volgende!

Geen schaatsprofessional zoals Gijs Esders?

Spijker onderstaand uw kennis bij, over de schaatstermen die gebruikt zijn in deze blog:
1. Rustweken:
dit zijn weken waarin de sporter minder traint t.o.v. de andere weken, met als doel om het lichaam te laten herstellen van de zware trainingen.
2. Piekwaarde (wingate test): het maximale aantal watt (druk op de pedalen) die de atleet heel kort kan trappen. Tijdens een wingate behaalt een sprinter deze vaak binnen 3 seconden.
3. Anaerobe drempel (VO2-max test): het lichaam produceert bij elke inspanning lactaat (melkzuur) en anaerobe glycolyse (verbranding van suikers). De anaerobe drempel (AD), ook wel het omslag punt genoemd, is het punt waarop het lichaam de hoeveelheid lactaat niet snel genoeg meer kan afbreken.

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.