Blogserie deel 1: ‘Een weekend lang elektrisch motorrijden’
In een vierdelige blogserie neem ik, Robert Bouman, leaseadviseur bij Friesland Lease én (elektrisch) motorliefhebber, jullie mee in mijn ervaringen met elektrisch motorrijden. Afgelopen 25 juli tot en met 28 juli ben ik samen met een goede vriend op vakantie gegaan met de elektrische motor naar de Eifel in Duitsland. Goed voorbereid zijn wij vol enthousiasme van start gegaan.
Elektrische motoren
We zijn op pad gegaan met twee verschillende elektrische motoren van Electric Motorcycles. Ik ben gaan rijden met de Energica Eva Ribelle (kortom Ribelle), deze motor heeft 107kW (146pk) vermogen, een 215Nm koppel en 21,5kWh accucapaciteit. Wout is gaan rijden met zijn eigen elektrische motor Energica Eva (kortom, Eva), een motor met 80kW (109pk) vermogen, 180Nm koppel en 13,5kWh accucapaciteit.
Op vakantie naar …
Samen met een goede vriend Wout besluiten we om een lang weekend op reis te gaan met de elektrische motoren. Na lang wikken en wegen hebben we de keuze gemaakt voor Duitsland, met als eindbestemming: de Eifel. Een totale reis van circa 350 kilometer.
Het is de ochtend van zaterdag 25 juli 2020. Goed voorbereid – motorkleding aan, koffers op de motoren, stekkers losgekoppeld en de headsets aan – vertrekken we rond 10:30 uit het Friese Boornbergum. Vandaag rijden we van Boornbergum naar de woonplaats van Wout, voor een eerste overnachting in Rosmalen. Een totale afstand van circa 195 kilometer. Laat dat nou nét een tikkeltje te ver zijn voor de actieradius van de elektrische motor. Via de smartphone navigeren we via een mooie toeristische route naar Lemmer, om daar via de A6 richting Emmeloord bij FastNed de elektrische motoren te laden.
Even (op)laden
Eenmaal aangekomen bij de laadlocatie van FastNed sluiten we de elektrische motoren aan met een CCS-stekker. Wout zijn Eva start al snel met het opladen. Mijn Ribelle daarentegen wil niet koppelen met de snellader. Balen! Maar niet getreurd, gelukkig rijdt ik met het 21,5 kWh accupakket en is mijn motor tegen de tijd dat Wout moet bijladen, op zijn reserve. We besluiten om van de route af te wijken en naar mijn familie te rijden om daar het laden een nieuwe kans te geven. Tip, rijdt u in een groep met meerdere elektrische motoren en wilt u ook laden via het stopcontact? Kijk goed welke motor u aansluit op welke groep in de meterkast. Wij sloten ze beiden aan op dezelfde groep. Dan werkt het laden héél even, maar daarna niet meer … Kan de beste overkomen laten we maar zeggen.
Hollandse weersomstandigheden
Met heel wat nieuwe laadkennis op zak vervolgen we onze toertocht richting ’t Harde. Een rit van 55 kilometer via de A6 langs Urk, over de Ketelbrug rechts via Swifterbant en Dronten. Geen probleem qua actieradius, ook al is mijn elektrische motor voor slechts 50% opgeladen. Ondertussen houden we Buienradar goed in te gaten, want volgens de App stond regen op het programma. Het Hollandse regenachtige weer kwam al sneller dan verwacht. Gelukkig zijn mijn laarzen waterdicht, de rest was helaas iets minder bestand tegen de hoosbui. De motor daarentegen blijft verbazingwekkend goed rijden in de regen op de ‘Urban Mode’.
Urban Mode, wist u dat?
Even een kleine uitleg tussendoor. De Energica motoren zijn uitgerust met een ‘Mode’ functie, te bedienen via het stuur. Hiermee kunt u enerzijds het regeneratief remmen instellen, maar ook de modus waarin u rijdt. In totaal zijn er 4 rijmodi: Rain, Urban, Eco en Sport. Gedurende de regen kreeg ik van Wout de tip om de Mode functie te gebruiken voor Urban, omdat de motor dan meer geleidelijk de kracht vrijgeeft. Het ging allemaal wat soepeler, waar de Rain modus het zelfs nog wat rustiger vrijgeeft. Sport geeft het echter direct vrij en dat merk je ook flink. Dat maakt het in de regen juist wat minder prettig, omdat de achterband dan makkelijker wegglipt.
Bij een Allego snellaadlocatie in ’t Harde is het tijd voor een nieuwe laadsessie. Vanwege de laadsnelheid hebben we eerst de motor van Wout aan de CCS-stekker geladen en de mijne aan de AC-stekker, om daarna te wisselen. Gelukkig doet het laden dit keer zijn werk en na een goed kop koffie stappen Wout en ik weer op de elektrische motor om onze rit te vervolgen via de Veluwe.
Accupercentage vs. actieradius
Ik vertrek met een accupercentage van 97% en een verwachte actieradius van 219 km. Anderhalf uur laten hebben we 66 km gereden en ben ik (pas) 27% van mijn actieradius kwijt. Een snelle rekensom geeft dat ik met circa 40 km/uur een gemiddeld bereik zou moeten hebben van 244 kilometer. Een lekkere koffiepauze in Lunteren geeft ons weer nieuwe energie om de rest van de rit aan te gaan.
Om 18:20 is het voor ons tijd om verder te gaan van Lunteren naar Rosmalen. Het accupercentage is 75% en het verwachte bereik 147 kilometer na het bijladen in Lunteren via het stopcontact.
63 km later – inclusief een stuk snelweg – kom ik met 41% accu en 67 km actieradius aan bij Wout zijn woonplaats. Kortom: 34% accu verbruikt tegenover 63 km, geeft een praktijkrange van 185 kilometer en hier hebben we echt wel een stuk goed doorgereden.
Benieuwd? Lees blog 2!
Na dag 1 is het tijd om op te laden, zowel voor de elektrische motor als onszelf. Benieuwd hoe mijn toertocht met de elektrische motor zich vervolgt? U leest het volgende week in de nieuwe blog. Bij Friesland Lease bieden wij zakelijke rijders en particulieren altijd een passende mobiliteitsoplossing. Zo helpen wij u van een duurzaam, innovatief en ondernemend A naar B. Zo ook met elektrische motor lease! Vragen of meer informatie over elektrisch motorrijden? Neem dan contact met ons op of vul het contactformulier in.