14 januari 2019

In maart heeft Gilbert al een blog geschreven over zijn ervaringen met zijn Opel Ampera-E. Nu zijn we 10 maanden verder en zijn wij zeer benieuwd of de mening van Gilbert veranderd is en hoe zijn bevindingen op dit moment zijn.

Onze collega’s van Friesland Lease testen regelmatig onze eigen auto’s. Dit kan zijn voor een korte tijd, maar ook voor meerdere maanden of zelfs jaren. Wij zijn ervan overtuigd dat wij zelf ook moeten weten wat we verkopen. Hoe is dat beter te doen dan zelf in de auto’s te rijden! In maart heeft Gilbert al een blog geschreven over zijn ervaringen met zijn Opel Ampera-E. Nu zijn we 10 maanden verder en zijn wij zeer benieuwd of de mening van Gilbert veranderd is en hoe zijn bevindingen op dit moment zijn.

Wennen

‘Het is wennen, echt wennen’ begint Gilbert. ‘Het volledig elektrisch rijden is niet alleen anders rijden, maar ook anders denken tijdens het rijden. Sinds het voorjaar ben ik gewend geraakt aan deze manier van rijden, en wil ik niet meer terug. Ik geniet inmiddels van de stilte in de auto, ik haast me niet meer op de snelweg en kom ontspannen aan na lange ritten.’

Tip: Ergens op bezoek? Vraag vooraf of er een laadpaal is.

Laadmogelijkheden

Wanneer je in een volledig elektrische auto rijdt, is het van belang dat je stilstaat bij het feit dat je uitrekent hoe lang je nog kunt doen met de actieradius en waar oplaad mogelijkheden zijn. ‘Zo vraag ik vaak van te voren bij een afspraak of er een laadpaal aanwezig is en zoek ik van te voren uit waar ik eventueel kan bijladen als dat nodig is. Het scheelt enorm dat de laadtijd vaak niet langer is dan 30 minuten maar wel 125 kilometer er bij is. Ondertussen kan ik vaak wat telefoontjes plegen of mijn mail bijwerken. Ik ben er inmiddels aan gewend,’ aldus Gilbert.

Wist je dat er een zeer actieve Facebookgroep ‘Opel Ampera-E rijders NL’ is? Veel mooie verhalen, tips en ervaringen worden daar uitgewisseld.

Airco en verwarming

‘Naast het feit dat je te maken hebt met een actieradius ben ik ook veel meer bewust van mijn omgeving en denk hier vooral aan de weersomstandigheden. Wanneer ik tegenwind heb, merk ik dat daadwerkelijk in de actieradius. Daarnaast was het een ontzettend warme zomer en heb ik geregeld de airco aan gehad. Ook dat merk je in de actieradius. Wind tegen betekent ongeveer 30 tot 40% meer verbruik (afhankelijk van normale tot hevige wind) en wind mee, -25%.’

Gilbert vervolgt: ‘Een ander punt is dat ik veel constanter rij op de snelweg. Ik hoef geen 130 of 140 km per uur te rijden maar 110 km gemiddeld per uur (116 op de cruise control). Zolang bussen je niet inhalen, gaat het goed. In februari heeft Friesland Lease meegedaan met Hansa Green Tour en zijn wij naar Oostenrijk gereden in de Opel Ampera-E met -20 graden en 4 personen. Het is niet echt een wintersport auto want de maximale actieradius was 190 km bij 100 km/uur.’

Goed om te weten: Wat gebeurt er als je helemaal leeg rijdt? Dan stoppen de radio en de airco ermee bij 3% resterend. Bij 0% is het een kwestie van uitrollen in N totdat de auto helemaal stilstaat.

Overzicht gereden kilometers

Hieronder is te zien hoeveel kilometers Gilbert gereden heeft vanaf december 2017 tot en met november 2018. Gilbert rijdt in totaal 56000 kilometer per jaar, een behoorlijke prestatie! Gilbert rijdt wekelijks op en neer naar Zoetermeer en zelfs wekelijks op en neer naar Gent in België voor projectwerkzaamheden. Lange afstanden en veel kilometers zijn met elektrisch rijden dus geen enkel probleem.

 

 

 

 

 

 

 

Meer informatie?

Bent u na het lezen van de blog van Gilbert benieuwd naar de Lease mogelijkheden van de Opel Ampera-e? Neem dan contact op met één van onze collega’s en ze helpen u met plezier verder.

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.