
Tabel 1: Elektrische voertuigen
Opel Ampera review
Met een theoretische actieradius van 520 km kun je met de volledig elektrische Opel Ampera-e verder rijden dan alle andere auto’s in haar klasse (zie Tabel 1). De Launch Edition is een van de eerste consumenten Ampera’s in Nederland. “Mobiliteit kan schoner” is een van de doelen van Friesland Lease. Daarom schaften zij deze auto aan om zelf uit te proberen en aan haar klanten aan te bieden voor proefritten van minimaal 1 dag (anders ervaar je het niet goed genoeg). Klik hier voor de specificaties van de Opel Ampera-e. De Launch Edition is een luxe uitvoering en voorzien van veel extra’s (zie specificaties in Tabel 2). De afgelopen 6 weken is de Ampera-e door Gilbert Hageman (Manager Privé Lease en Strategische Ontwikkeling) getest met ruim 6.000 km. Gilbert rijdt vrij veel door het hele land en Noord-België. In deze blog vertelt hij over de voor- en nadelen, reiservaringen en de invloed van snelheid, weer en wind op de actieradius.
(Bijna) alles went
“Het rijden in een volledig elektrische auto is echt wennen. Het is stil in de auto. Je let in het begin veel meer op de resterende kilometers. Je leert hoe airconditioning, stoelverwarming, tegenwind en snelheid van invloed zijn op de actieradius. Er zit natuurlijk geen verbrandingsmotor in de auto, waardoor er geen motorwarmte is om het interieur te verwarmen. Daardoor gebruik je, zeker in de winter, altijd de elektrische verwarming of airconditioning. Anders wordt het echt koud in de auto en beslaan de ramen. Met de elektrische verwarming of airconditioning aan heb je direct 25 km minder actieradius. Stoelverwarming (alle stoelen) kost ongeveer 10 km. Gelukkig kost een goed stuk muziek geen extra stroom en dus is het best genieten met het BOSE-geluidssysteem.

Tabel 2: Opel Ampera-e Launch Edition
Ook de navigatie is wennen. Die zit er namelijk niet in. Je gebruikt daarvoor Apple Carplay en Google Maps. Prima, want dan heb je altijd up-to-date kaarten en laadt je telefoon ook nog eens op. Het nadeel is dat als je wilt bellen, je navigatiekaart tijdelijk wegvalt. Wel zie je nog aanwijzingen in het scherm, maar op zoek naar een bepaald adres in een stad is het soms lastig. Ook verlichting in de zonneklepspiegels ontbreekt, de airconditioning is niet gescheiden en de afwerking een tikje Amerikaans.
Wennen = anders plannen. Bij het wennen aan de Opel Ampera-e is het ook een kwestie van anders plannen. Voor lange afstanden moet je rekening houden met laadmogelijkheden. Kan het op de locatie waar je dan bent of moet je langs de snelweg bij bijvoorbeeld FastNed? Aan een reguliere laadpaal laadt de accu ongeveer 20 km per uur bij, bij FastNed is dit ongeveer 190 km per uur.”
Door weer en wind met de Opel Ampera-e
De afstanden die Gilbert met de Opel Ampera-e vanuit Drachten rijdt zijn relatief lang en veelal over de snelweg. Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Breda, Amersfoort en Turnhout (België) zijn allemaal minimaal 150 km enkele reis. “In de winterperiode is de werkelijke actieradius rond de 260 km en dus moet ik altijd even laden bij bijvoorbeeld FastNed. Normaal is een half uur á drie kwartier genoeg. Kan ik gelijk wat mailtjes versturen en telefoontjes doen. Als ik meer (dus langer) moet laden, is dit meestal tegelijk met een lunch of avondeten. Via de FastNed app is een route te plannen met laadstations. Maar na 6 weken ken je al diverse stations en weet je of er een restaurant of goede broodjescorner bij het tankstation is.
De wind heeft een grote invloed op het verbruik. Wind tegen met kracht 4 tot 5 zorgt voor een verbruik van gemiddeld 30 KWh per 100 km (actieradius maximaal 200 km). Bij wind mee met dezelfde kracht verbruik je gemiddeld 21 KWh per 100 km (actieradius maximaal 285 km). Eerlijk is eerlijk, dit is met een snelheid van 110 km/u op de snelweg (cruise control op 116), want met 130 km/u is het verbruik boven de 30 KWh per 100 km. Overdag is 110 een prima snelheid om goed mee te komen in het verkeer. ’s Avonds na 22.00 uur is dit wel even wennen.
Nu de temperatuur weer wat hoger is en de wind wat minder, zakt het gemiddelde verbruik van de afgelopen 6.000 km van 23,4 KWh per 100 km naar 21,0 KWh per 100 km over de afgelopen 500 km. Voor de lente- en zomerperiode verwacht ik dat het verbruik verder zakt naar zo’n 16 à 17 KWh per 100 km (350 à 375 km actieradius). Daarmee zijn langere ritten prima te maken!
De resterende kilometers die de auto aangeeft, zijn ook echte kilometers. Regelmatig heb ik de auto “leeg” gereden tot minder dan 10 kilometer resterend. Rond deze stand schakelen de radio en airco uit, maar dan ben je toch al bijna op bestemming. Vergeten te laden doe je niet, want de auto geeft dan iedere 500 meter een signaal dat binnenkort laden wordt aangeraden.”
Maak er een sport van
“Het wordt steeds meer een sport om de lange afstanden te overbruggen. Zoals hierboven omschreven is het wennen, maar dat lukt ook bijna altijd echt (zie reis naar Brussel hieronder). Het is een kwestie van een andere mindset en anders plannen. Uitproberen wat de regeneratie stand (L in plaats van D) of de Sportstand voor invloed hebben op het verbruik, geeft nog meer inzicht. Bij acceleratie is de Sportstand wel van invloed, maar als een raket optrekken is maar een paar keer leuk. En de passagiers vinden dit minder grappig…”
Een Brussel te ver
“Het was 3 graden, windkracht ZW 5, druk op de weg en vanuit Drachten wilde ik naar de Autosalon in Brussel. Onderweg berekende ik dat ik bij FastNed Waalwijk/Zonzeel (het laatste station voor de grens) de accu’s volledig vol moest laden om naar Brussel op en neer te rijden. Een laadtijd van ongeveer 1,5 uur per keer. Door alle drukte vanwege het weer zou ik inclusief laadtijd 5,5 uur onderweg zijn. Ook de terugweg beloofde niet veel goeds met nog meer storm en verkeersdrukte. Daarmee zou ik tussen de 10 en 11 uur onderweg zijn naar en van Brussel voor 3 uur op de Autosalon… Dit was een Brussel te ver. Na 1,5 uur rijden omgekeerd en terug naar Drachten. Met mooi weer en minder wind nog maar een keer proberen. Het moet lukken!”
Opel Ampera-e: de ideale auto voor Accountmanagers
“Voor zakelijke rijders die zo’n 40.000 km per jaar rijden en vooral regionaal opereren, is de Opel Ampera-e de ideale auto. Je rijdt zo’n 200 km per dag en dat haal je met een volle accu makkelijk. Ook kun je bij steeds meer bedrijven bijladen. Qua bijtelling is het helemaal ideaal en voor de werkgever zijn de variabele ‘brandstofkosten’ een stuk lager.”
Met een bijtelling van 4% over de catalogusprijs van € 45.549 voor de leverbare Business+ is dit vergelijkbaar met een auto van € 8.300. Voor de Business Executive van € 49.199 is dit € 8.950. Het energieverbruik van de auto bij 30.000 km per jaar is ongeveer € 90 aan stroom*, terwijl je bij een benzineauto al gauw € 300 per maand aan benzine kwijt bent. Het is dus belangrijk om bij de keuze voor wel of geen elektrische auto rekening te houden met de verbruikskosten.
* uitgaande van laden op kantoor of thuis (kosten ongeveer € 0,18 per KWh). FastNed kost op dit moment nog € 0,59 per KWh.
Op naar de eerste 10.000 km
“Al met al was het aan het begin wennen aan deze auto. Inmiddels bevalt het goed en is het tussentijds laden en minder hard rijden gewend. Op naar de eerste 10.000 km met de Opel Ampera-e! Ik ben benieuwd naar andere klantervaringen!
Wilt u meer informatie over de Opel Ampera-e? Klik dan hier en bekijk de specificaties.