Onze collega’s van Friesland Lease testen regelmatig onze eigen auto’s. Dit kan voor een korte tijd zijn, maar ook voor meerdere maanden of zelfs jaren. Wij zijn ervan overtuigd dat wij zelf ook moeten weten wat we verkopen en hoe is dat beter te doen dan zelf in de auto’s te rijden! Wie kunnen wij beter vragen dan onze eigen Jan Baljeu over zijn ervaringen in de Tesla.
Ambassadeur
Jan is al jaren ambassadeur van Tesla, zo geeft hij zelf meteen al aan dat hij al 8 jaar in een Tesla rijdt. Jan vervolgt: ‘Ik rij al jaren in een Tesla. En heb inmiddels de 300.000 elektrische kilometers dan ook ruim gepasseerd. Ik ben begonnen met rijden in een Tesla Roadster. Daarna heb ik één van de eerste Tesla Model S-en in Nederland in ontvangst mogen nemen. Toen de Tesla Model X uitkwam heb ik daar ook een tijdje in mogen rijden, maar aangezien ik meestal alleen in de auto zit, heb ik de extra ruimte voor de achter passagiers niet nodig. Door het extra gewicht en de iets hogere luchtweerstand is model X minder efficiënt met stroom, zodat de Model S een grotere actieradius heeft. Dat is met mijn jaarkilometrage van rond de 45.000 soms best fijn. Ik ben na al die jaren nog steeds erg blij met mijn Tesla Model S 90D.
Ontwikkelingen Tesla
Wij vragen door over het feit dat Jan al 8(!) jaar een Tesla in gebruik heeft. Er zijn de laatste jaren ontzettend veel ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. Dit was 8 jaar geleden vast nog niet zo? Jan: ‘Dat klopt absoluut. Elektrisch rijden is sowieso even wennen wanneer je dit niet gewend bent, maar 8 jaar geleden al helemaal. Er waren nog weinig laadpunten en niet vanzelfsprekend dat je overal kon laden. Zo hebben wij wel eens 3 dagen stil gestaan op vakantie in Italië, omdat de auto dagen aan een gewoon stopcontact moest. Dit is tegenwoordig niet meer het geval.’
‘Wij hebben wel eens 3 dagen stil gedaan in Italië omdat de auto aan een stopcontact moest. Gelukkig was het vakantie’
Gebruiksgemak
Jan geeft daarnaast aan dat Tesla nog steeds absoluut voorloper is op het gebied van elektrische auto’s en het gebruiksgemak. ‘De auto-pilot functie gebruik ik vaak. Ik begin moest ik eraan wennen om de controle uit handen te geven, maar nu vind ik het vaak heel relaxed rijden, vooral met files geeft het veel ontspanning. Het bedieningspaneel van Tesla is uitzonderlijk goed. Je kunt precies zien hoe ver je nog kunt rijden, waar je kunt bijladen en hoe lang de auto daar moet staan om weer verder te kunnen. Daarnaast is het Tesla Supercharging netwerk ontzettend uitgebreid de afgelopen jaren en kun je in heel veel landen in Europa erg snel je Tesla weer opladen. Binnen een half uur is de auto meestal weer voor 80% opgeladen.Op zomervakantie en wintersport gaan is daarmee echt geen probleem meer. Sterker nog, het reist eigenlijk veel relaxter dan een conventionele auto doordat je om de ongeveer 300 km even stopt. Daarbij heeft Tesla een 3 fase systeem, dat betekent dat je bij een gangbare laadpaal van 16A al snel 50 km per uur actieradius bijladen. Ik heb zelf een laadpaal bij huis en wanneer ik mijn auto een nachtje aan de oplader zet is die zeker volledig opgeladen’.
Contact
Bent u na het lezen van de ervaringen van Jan enthousiast geworden over het gebruiksgemak van de Tesla? Neem dan contact op met één van onze medewerkers. Wij hebben namelijk als één van de weinige Leasemaatschappijen nog een aantal Tesla model S-en in voorraad met nog bijna 5 jaar 4% bijtelling, 5 jaar gratis Superchargen en free connectivity! Een unieke aanbieding waar we, tot de voorraad strekt, nog veel mensen blij mee kunnen maken.