24 november 2017

Luchtvervuiling is een groot probleem in de grote steden. De Chinezen weten hier alles van en zetten daarom volop in op elektrisch rijden.

De toekomst van elektrisch rijden? Kijk naar China!

Wellicht komt de toekomst van elektrisch rijden uit onverwachte hoek. De Chinese regering werkt namelijk aan een plan om binnen afzienbare tijd de productie en verkoop van benzine- en dieselvoertuigen te beëindigen. Het land wil volgens onderminister Xin Guobin (industrie en informatietechnologie) snel af van auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. De bewindsman zei afgelopen september tijdens een automobielconferentie in Tianjin dat de maatregelen niet alleen het milieu ten goede komen, maar ook de Chinese auto-industrie, omdat die een voortrekkersrol kan gaan spelen bij de ontwikkeling van elektrische auto’s.

Dus als de Chinezen een elektrische revolutie willen dan komt deze er ook. Dit kan een beslissend moment in de autogeschiedenis worden.

“De elektrische revolutie komt uit China” (Trouw, 5 juli 2017)

 

Smog

Dat China nu echt werk maakt van de elektrische revolutie heeft te maken de enorme luchtvervuiling in de grote steden. Onder bepaalde meteorologische omstandigheden (windstil, droge lucht) is het in steden zoals Beijing en Guangzhou (Kanton) niet meer uit te houden vanwege de smog. Het zicht is slechts enkele honderden meters, maar nog veel erger is de luchtkwaliteit. De Air Quality Index (AQI) meet de hoeveelheid fijnstof in de lucht per kubieke meter. Deze index gaat tot 500, waarbij waarden boven de 300 flinke schade voor de volksgezondheid opleveren. Begin dit jaar werd een score van 482(!) gemeten. Wat houdt deze score in? De erbarmelijke luchtkwaliteit is in Chinese grote steden jaarlijks verantwoordelijk voor meer dan 1 miljoen doden.

Zie hier hoe de smog in Beijing eruitziet:

China heeft bijna anderhalf miljard inwoners en één op de zes inwoners bezit een auto. Ten opzichte van Nederland, met een op de twee, valt dit nog wel mee. Maar als de Chinezen, met hun groeiende rijkdom en opkomende middenklasse, hier naar toe willen dan betekent dit een ruime verdubbeling van het aantal rokende uitlaten. Met als resultaat totaal onbeheersbare milieu- en gezondheidsproblemen. De Chinese regering ziet dit ook in en wil drastische ingrijpen om de luchtvervuilend aanpakken.

 

Goed voorbeeld doet goed volgen

De titel van deze blog is misschien beetje misleidend, maar met alleen kijken naar China zijn we er nog niet. De toekomst van elektrisch rijden ligt ook bij onszelf. Willen we echt veranderen dan moeten we tot ziens zeggen tegen de vervuilende fossiele brandstoffen en elektrisch rijden omarmen. De luchtkwaliteit in de Nederlandse steden is lang niet zo dramatisch als die van China en toch is deze zorgwekkend, waarbij met enige regelmaat de Europese normen worden overschreden. Want ondanks de verbetering (ten opzichte van de begin jaren negentig) brengt luchtverontreiniging ook in Nederland schade toe aan de gezondheid van mens en milieu, stelt het RIVM. Schattingen van het aantal vroegtijdige doden door luchtvervuiling in Nederland lopen uiteen van 6.700 tot 12.900 per jaar. Belangrijke boosdoeners: fijnstof en stikstofdioxide.

Natuurlijk kunnen we heel makkelijk wijzen naar de zware industrie dat zij een aanzienlijk aandeel hebben in de luchtvervuiling, maar laten we nu eens niet heel Nederlands met het “vingertje naar anderen wijzen” en juist zelf kijken wat we kunnen doen. Onder het motto: goed voorbeeld doet goed volgen. Laten we de Chinezen volgen en vol overtuiging inzetten op de toekomst van elektrisch rijden.

Friesland Lease loopt voorop als gaat om mobiliteitsoplossingen. Het is één van onze kernwaarden. Wij leiden (net zoals de Chinezen) graag in plaats van volgen, daarom zijn wij negen jaar geleden al gestart met het aanbieden van elektrisch rijden.

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.