De uitbraak van het Corona-virus zorgt voor een hoop ontwrichting en nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij. Eén daarvan is het wagenpark in Nederland. Mogelijk wordt het wagenpark ouder, de verwachting is dat de gemiddelde Nederlander langer met de huidige auto zullen doorrijden. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de totale CO2-uitstoot in Nederland. 

Invloed van Corona op het Nederlandse wagenpark

De uitbraak van het Corona-virus zorgt voor een hoop ontwrichting en nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij. Eén daarvan is het wagenpark in Nederland. Mogelijk wordt het wagenpark ouder, de verwachting is dat de gemiddelde Nederlander langer met de huidige auto zullen doorrijden. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de totale CO2-uitstoot in Nederland. 

Langer doorrijden met de huidige auto’s

BOVAG constateerde het enige tijd geleden al: het aantal bezoeken aan de showrooms is de afgelopen maand teruggelopen. De brancheorganisatie is zich bewust van de gevolgen van het Corona-virus en zoekt naar diverse oplossingen. De verwachting is dan ook dat de autoverkoop flink onder de huidige situatie zal lijden. In maart is de schade beperkt gebleven, met een kleine daling van 10%. Voor de periode april en mei is de verwachting dat het percentage toeneemt. Het is dan ook waarschijnlijk dat automobilisten langer zullen doorrijden met hun huidige auto.

Oude auto’s bijna kwart van het wagenpark

De verwachting van het ING Economisch Bureau is dat auto’s van vijftien jaar of ouder dit jaar 24% van het totale Nederlandse wagenpark zullen vertegenwoordigen. Dit zou een totaal aantal betekenen van ruim twee miljoen voertuigen. Het aandeel in 2010 was een stuk lager – met 13%.

Nederlandse personenwagens zijn gemiddeld elf jaar oud, zo becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vorig jaar april. In 2009 was de gemiddelde leeftijd nog negen jaar. Een gemiddelde leeftijd van elf jaar is weliswaar keurig in de pas met het Europese gemiddelde, maar ligt flink hoger dan in de omringende landen. Belgische personenwagens zijn bijna drie jaar jonger, die in Duitsland twee jaar. RAI Vereniging wijst naar de hoge belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm), die nieuwe auto’s in Nederland flink duurder maken dan elders. Dit is een mogelijke oorzaak voor het verouderende wagenpark. Zo kost een Renault Clio hier minimaal 17.890 euro, terwijl dat in België 14.875 euro is en in Frankrijk 14.100 euro.

‘Sloopregeling zou vruchten afwerpen’

Een bijkomend probleem van de veroudering van het Nederlandse wagenpark is dat de CO2-uitstoot minder hard daalt, waardoor de klimaatdoelstellingen van het kabinet lastiger te realiseren zijn. BOVAG komt met ideeën voor een mogelijke oplossing om de CO2-uitstoot te laten dalen. Een nationale slooppremie is volgens hen dé oplossing.

Een dergelijke sloopregeling gold eerder tussen 2009 en 2010, op het einde van de wereldwijde kredietcrisis. Automobilisten kregen destijds tussen de 750 en 1.000 euro premie voor het omruilen van hun oude auto. Uiteindelijk maakten ruim 80.000 Nederlanders daar gebruik van. “Een sloopregeling zou juist nu veel vruchten af kunnen werpen, om zo mensen te stimuleren toch die uitgave te doen voor een nieuwe auto, net als in 2009”, aldus BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens.

Wij helpen u graag op weg

Heeft u vragen die op deze pagina niet worden beantwoord? Of komt u toch liever persoonlijk in contact met één van onze collega’s? Vul online het contactformulier in of bel met Friesland Lease op 0512 – 38 40 60. Wij helpen u graag op weg!

Bron: Nu.nl