07 oktober 2019

Audi zet vol in op een elektro-offensief. Binnen ruim vijf jaar moeten twintig Audi’s volledig elektrisch zijn. Want, zo zegt Bram Schot: “De toekomst is elektrisch.”

Audi wil in 2025 twintig volledig elektrische modellen

Audi heeft vier elektrische platforms tot zijn beschikking, waarmee het zijn programma in de volle breedte kan elektrificeren. Van compacte modellen tot aan de grote, snelle en sportieve Audi’s aan toe. Daarnaast gaat Audi nog dit jaar een aantal modellen voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn.

Audi e-tron GT

De bestaande Audi e-tron maakt gebruik van het J1-platform van Porsche en ook de sportief gelijnde Audi e-tron GT concept staat op dit onderstel. Het model is uitgerust met twee synchroonmotoren, die samen goed zijn voor 590 pk. Dat elektrische powerpakket bezorgt de vierwielaangedreven e-tron GT een honderdsprint van 3,5 tellen. Om de 200 km/h te bereiken, zijn maar 12 seconden nodig.

Audi Q4 e-tron: even groot als Q3, even ruim als Q5

Voor de geplande compacte elektrische Audi’s maakt het merk gebruik van het ‘Modulairer E-Antriebs Baukasten’-platform (MEB) van de Volkswagen Group. Daarop staat zoals bekend ook de nieuwe Volkswagen ID.3, die binnenkort op de markt komt. Hoe de eerste compacte elektrische Audi er ongeveer gaat uitzien, dat toont de Q4 e-tron concept. Dit studiemodel stond in maart 2019 al op de salon van Genève. Deze auto is dus wél gebaseerd op het MEB-platform en is volgens Audi zo goed als productierijp. De Audi Q4 e-tron heeft grofweg dezelfde buitenafmetingen als de Audi Q3, maar vanbinnen zou hij even ruim zijn als de Audi Q5.

Nieuw elektrisch platform Audi

De grotere elektrische Audi-modellen krijgen een nieuw Premium Platform Electric (PPE). Dit wordt samen met Porsche ontwikkeld en vormt straks de basis voor Audi’s in de hogere middenklasse en het luxe segment. Denk hierbij aan SUV’s, Sportbacks, Avants en cross-overs.

In de standaardversies heeft het PPE één elektromotor achterin, gecombineerd met achterwielaandrijving. De duurste en snelste jongens van Audi’s elektro-portfolio krijgen ook een motor voorin. Daarbij bestaat de mogelijkheid om zo nodig de voorwielen aan te drijven. We weten niet of u heeft meegeteld, maar met de huidige e-tron, de Q4 e-tron en de e-tron GT zitten we op drie elektrische Audi’s. Daar moeten binnen vijf jaar dus nog 17 modellen bij komen! Ongetwijfeld rekent Audi bij het aantal van 20 EV’s ook een de varianten op bepaalde modellen mee, maar het is zeker ambitieus!

Nieuwe stekkerhybrides van Audi

Behalve volledig elektrische auto’s komt Audi de komende jaren ook met plug-in hybrides PHEV’s). De Audi’s A7, A8, Q5 en Q7 worden allemaal geëlektrificeerd. Daarvan krijgen de verlengde Audi A8 L en de Audi Q7 de 340 pk sterke 3.0 V6 als brandstofmotor. Samen met de elektromotor is de hybride aandrijflijn goed voor 449 tot 456 pk. Daarmee maken de PHEV’s de S-versies die nu nog een dieselmotor hebben, eigenlijk overbodig.

Audi PHEV’s met meer dan 400 pk

De Audi Q5 en A7 Sportback gaan een 252 pk sterke tweeliter viercilinder krijgen, die samen met de elektromotor zorgt voor 456 pk. Beide accelereren in minder dan 6 seconden naar 100 km/h. Op topsnelheid bewegen de PHEV’s zich ruimschoots naar de 200 km/h. En ook hier weer de vraag: waarom zou u dan nog een Audi SQ5 met TDI-motor bestellen?

Elektromotor geïntegreerd in transmissie

Bij de PHEV-modellen van Audi wordt de elektromotor geïntegreerd in de transmissie, tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak in. De gekoelde lithium-ionbatterij (14,1 kWh) ligt onder de vloer van de bagageruimte. Thuis met 230 V opladen kost ongeveer 6,5 uur. Bij gebruik van een aansluiting van 7,4 kW heeft het accupakket ongeveer 2,5 uur nodig om weer volledig op adem te komen.

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.