21 juli 2021

Audi heeft de nieuwe RS 3 Sportback en RS 3 Limousine onthuld. Twee sterke en bovenal snelle modellen die herinneringen opbrengen aan de Audi Quattro.

De nieuwe Audi RS 3

Ze zijn in aantocht, de nieuwe Audi RS 3 Sportback en de RS 3 Limousine.  

Sportback en RS 3 Limousine

De prestatiecijfers die Audi opgeeft voor de nieuwe RS 3 Sportback en RS 3 Limousine, liegen er niet om: van 0 naar 100 km/h in 3,8 seconden. Met een vermogen van 400 paardenkrachten (ofwel 294 kilowatt) en een topsnelheid van 290km/u is hij op papier even krachtig als het vorige model. Maar toch net iets sneller. Het is wel duidelijk dat Audi met deze twee snelle krachtpatsers wil laten zien wie er de baas is. Hoewel de Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ met 425 pk nóg meer power onder de motorkap heeft, maakt de Audi RS 3 een sterke indruk in A-klasse met zijn prestaties.

Herinneringen aan de Audi Quattro

Al dat vermogen heeft de RS 3 te denken Audi’s geweldige vijfcilinder. Een geluid dat direct beelden op het netvlies projecteert van de legendarische Audi Quattro, die in de jaren 80 letterlijk én figuurlijk tot grote hoogten reikte in het WK Rally’s. Vanzelfsprekend heeft de nieuwe Audi RS 3 zijn ‘haastige spoed’ voor een belangrijk deel te danken aan zijn Quattro-techniek. Daar is de zogenaamde Torque Splitter aan toegevoegd, een elektronisch aangestuurd differentieel dat met behulp van platenkoppelingen de verdeling van het vermogen over de achterwielen regelt. Het systeem moet eraan bijdragen dat de RS 3 een minimum neiging tot onderstuur heeft. Maar dat mag de pret niet drukken.

RS-interieur toegespitst op sportiviteit

Vanzelfsprekend laten de RS 3 Sportback en de RS 3 Limousine weinig aan de fantasie over als het gaat om uiterlijk vertoon. De auto’s stralen kracht uit. Ook het interieur ademt kracht en sportiviteit. In de head-up display kunt u zien wanneer u aan het einde van het toerenbereik de volgende versnelling in moet schakelen. De digitale Virtual Cockpit heeft een specifiek RS-display en in de centrale monitor is onder meer te zien hoeveel G-krachten u in bochten opbouwt en op het sportstuur zit een RS-button waarmee je het RS Performance of RS Individual programma activeert.

Audi RS3 interieur

Verwachting is dat in oktober de eerste exemplaren voorzien zijn van een kenteken en de weg op kunnen.

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.