16 januari 2018

De nieuwe G-klasse is niet het enige nieuws van Mercedes vanaf de NAIAS. Ook presenteert het op de Detroit Motor Show een nieuwe AMG-reeks, aangeduid met ’53’. De pas onthulde CLS trapt deze cijfercombinatie af, tezamen met de E-klasse Coupé en Cabriolet.

Mercedes CLS 53 AMG

Waren we net een beetje gewend geraakt aan de nog niet zo lang geleden aangepaste nomenclatuur bij Mercedes-Benz, komt ’s werelds grootste premiummerk met ’53 AMG’ aanzetten. Een cijfer dat nog nooit eerder achterop een Mercedes kleefde, laat staan ééntje van AMG. De cijfers hebben natuurlijk al lang niets meer te maken met wat je onder de kap vindt. Het is gewoon ‘iets’. Hier staat het voor een 435 pk en 520 Nm sterke krachtcentrale.

Elektronische compressor

Vrees niet, Mercedes-AMG heeft (nog) geen afscheid genomen van het fameuze getal ’63’. Die blijft voorbehouden aan de potige achtcilindermodellen. Ja, je leest het goed: als 53 ergens voor zou moeten staan, dan is het voor een zescilinder in het vooronder. Plús de terugkeer van de compressor, maar dan weer niet van hetzelfde type als in de 63 AMG’s van weleer.Nee, het gaat hier om een supercharger die elektronisch wordt aangestuurd. Twee ‘ouderwetse’ turbo’s staan deze e-compressor bij. Het ’53’-blok is 3.0 liter groot en beschikt over zuigers die netjes in lijn zijn opgesteld. Oftewel, geen V6-biturbo, zoals in bijvoorbeeld de SLC 43 AMG. Kun je het nog volgen?

Extra duwtje in de rug

De nieuwe krachtbron levert normaliter 435 pk bij 6.100 tpm en 520 Nm tussen 1.800 en 5.800 tpm. Tijdelijk kan dit echter nog wat meer zijn (+22 pk en 250 Nm) dankzij een zogeheten EQ Boost-systeem dat voeding haalt uit een 48 Volt accu. Je zou dus min of meer kunnen spreken over de allereerste hybride-aangedreven AMG’s ooit.

Prestaties

Schakelen doen de 53 AMG’s via een 9-traps transmissie en 4Matic-vierwielaandrijving behoort eveneens tot de standaarduitrusting. En de prestaties? Die doen niet eens zoveel onder voor de 63-modellen.Zo weet de CLS 53 AMG moeiteloos een begrensde 250 km/h te halen en zou 100 km/h al na 4,5 seconden op de digitale klok kunnen staan. De E 53 AMG Coupé is zelfs nog een tiende van een seconde sneller, terwijl de Cabriolet-versie niet langzamer is dan z’n vierdeurs-coupé-broer. Voorzien van AMG Driver’s Package kunnen alle 53-modellen een topsnelheid halen van 270 km/h.

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.