Een weekend lang rijden in de Kia EV6 GT Performance
Ik kreeg de kans om een heel weekend lang de Kia EV6 GT Performance van Friesland Lease te rijden. Wat een indrukwekkende machine! Met de 4 verschillende rijstanden kun je je rijervaring volledig aanpassen aan je eigen gevoel en emotie. In de Eco-stand kun je probleemloos meekomen in het normale verkeer. Als het wat rustiger is op de weg en je je goed voelt, kun je overschakelen naar de Normaal-stand. Hierbij reageert het gaspedaal iets sneller en kun je gemakkelijker inhalen. De Sport-stand maakt de auto strakker, de tellerranden kleuren rood en hij verandert in een echte snelheidsduivel. Het gaspedaal reageert nerveus, maar het is nog goed te beheersen. Zorg ervoor dat de kinderen niet te veel eten op de achterbank, anders worden ze misselijk. Als je de ultieme GT-stand wilt beleven, is het beter om geen passagiers op de achterbank te hebben. Onder het gaspedaal komt het volledige vermogen van 585 pk vrij en de auto versnelt dan razendsnel. Het is zelfs gevaarlijk snel, omdat verschillende veiligheidsvoorzieningen worden uitgeschakeld, de auto stugger wordt en vooral bij gebruik van de launch control (linkervoet op de rem, rechtervoet op het gaspedaal en dan de rem in één keer loslaten) de auto grip zoekt en rechtuit gaat. Dit moet je niet doen op natte, hobbelige of bochtige wegen! Maar het is wel gaaf om een paar keer te proberen, want in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren is een ware sensatie!
Het interieur van de Kia EV6
Het interieur van de auto is prachtig uitgerust met een groot scherm, een duidelijke navigatie en een uitstekend audiosysteem van Meridian. De kuipstoelen zitten comfortabel en hebben mooie groene fluorescerende stiksels en aluminium accenten. Ze zijn niet in hoogte verstelbaar en hebben geen stoelverwarming. Waarom? je zit lager en je hebt een sportievere zitpositie. Er is ook een uniek kenmerk aan het schuifdak: Zelfs met het dak open op de snelweg kon ik probleemloos rijden zonder hinderlijk windgeruis en zonder dat de achterpassagiers wegwaaiden. In de gekantelde stand kun je zelfs tijdens het rijden probleemloos telefoneren zonder last te hebben van storend windgeruis.
Inmiddels heb ik al honderdduizenden kilometers elektrisch gereden, waarvan de afgelopen vier jaar en ruim 200.000 km met een Tesla Model 3. De navigatie-, audio-, airco- en andere functies zijn even wennen. Ook het aan- en uitzetten van de auto is even wennen. Gelukkig kreeg ik waarschuwingspiepjes als ik de auto verliet zonder hem uit te zetten. Het is een beetje wennen als je een Tesla gewend bent, maar het uiteindelijk raak je er gewend aan. Alle functies zijn aanwezig en werken goed!
Ingetogen uiterlijk
De buitenkant van de auto is eigenlijk heel ingetogen. Geen opvallende spoilers, diffusers, striping of grote letters. Slechts een bescheiden GT-logo op de achterkant. Als je niet beter zou weten, zou je het aan de voor- en achterkant niet direct opmerken. Maar de zijkant verraadt wel zijn speciale karakter, dankzij de 21 inch velgen met opvallende fluorescerend groene remklauwen die goed zichtbaar zijn. Het is een mooi gezicht, maar je moet er wel van houden.
De EV6 is hét alternatief voor de Tesla Model Y
Deze indrukwekkende machine heeft een fiscale waarde van ongeveer € 70.000, maar je krijgt er wel iets fantastisch voor terug waarmee je zelfs in een bescheiden omgeving goed voor de dag kunt komen. De plezierfactor zit niet alleen in de GT-modus en de launch control, maar ook in het audiosysteem en de details. De Kia EV6 GT is een serieuze optie als je iets anders wilt dan de veelvoorkomende Tesla Model Y.
Kia EV6 GT | Tesla Model Y Performance | |
Batterij capaciteit | 77,4 kWh | 78,1 kWh |
Bruikbare capaciteit | 74,0 kWh | 75,0 kWh |
Actieradius WLTP | 424 km | 514 km |
Actieradius werkelijk | 370 km | 415 km |
Verbruik werkelijk | 200 Wh/km | 191 Wh/km |
Catalogusprijs | € 69.295 | € 60.993 |
Acceleratie (0-100 km/u) | 3,5 sec. | 3,7 sec. |
Topsnelheid | 260 km/u | 250 km/u |
Vermogen | 585 pk / 430 kW | 534 pk / 393 kW |
Koppel | 740 Nm | 660 Nm |
Massa rijklaar | 2200 kg | 2072 kg |
Trekgewicht geremd | 1800 kg | 1600 kg |
Aandrijving | AWD | AWD |
Laadsnelheid maximaal (300 kW) | 233 kW | 250 kW |
Laadsnelheid gemiddeld (300 kW) | 200 kW | 124 kW |
Laadtijd (300 kW) | 16 min. | 27 min. |
Accu architectuur | 800 V | 400 V |