Ervaringen

Nooit meer tanken!

Ervaring met elektrisch rijden

Hiervoor heb ik ruim vier jaar met veel plezier gereden in de semi-elektrische Opel Ampera. Net als bijna iedereen die eenmaal elektrisch heeft gereden, wilde ik niet meer anders. Het rijdt geweldig: soepel, snel, stil en schoon. Ik wilde dan ook steeds zoveel mogelijk elektrisch rijden. Dus goed plannen, overal opladen en soms zelfs stukjes op een vouwfiets als de laadpaal te ver weg was van mijn bestemming.

Zakelijke ritten reed ik ongeveer 1 op 60. Over de hele levensduur, inclusief vakanties, was mijn gemiddelde verbruik 2,5 liter op 100 kilometer, oftewel 1 op 40. Alleszins redelijk, maar toch bleef het een frustratie als de motor weer aansloeg.

De Model S

Tijd voor de volgende bewuste keuze van DZyzzion, een 100% elektrische auto.

Wat zijn dan de opties? De meeste volledig elektrische auto’s hebben op dit moment een actieradius van zo’n 100 tot 150 kilometer. Prima voor als je daarnaast nog een extra auto hebt voor de lange ritten, maar die heb en wil ik niet. Dus bleef de Tesla Model S, met een actieradius van zo’n 350 tot 400 km, over. De Model S is op dit moment misschien wel de beste, meest revolutionaire en veiligste auto die er is. En ook nog bloedmooi… Hoezo is duurzaamheid saai?

Speciaal voor de Model S, heb ik nog 9 extra zonnepanelen op het dak laten aanbrengen. Met 21 panelen in totaal, wek ik per jaar nu rond de 5000 kWh aan stroom op. Ervan uitgaande dat ik zo’n 80% van de tijd thuis oplaad, is dat meer dan voldoende om alle stroom voor de Model S geheel uit de zonnepanelen te halen. Rijden op de zon dus!

Tesla vreselijk duur? Als je naar de nieuwprijs kijkt, dan schrik je inderdaad wel. Natuurlijk is het geen goedkope auto. Maar toen ik alles op een rij zette, bleek het eigenlijk best wel mee te vallen.

Friesland Lease, waar ik ook al mijn Ampera leaste, bleek een aantrekkelijk leasetarief te hebben, mede dankzij een speciale deal met Tesla; lage verzekeringspremies en de nodige fiscale voordelen. En de voordelen van leasen; geen investering, maar een vast maandbedrag en geen zorgen over onderhoud en reparaties.

En even heel praktisch: Omdat mijn stroom vrijwel niks kost, bespaar ik zo’n 15.000 tot 20.000 euro aan brandstof over de leasetermijn! Het is dus beter om naar de TCO (total cost of ownership) te kijken, dan alleen naar de nieuwprijs.