06 maart 2020

Particulieren of Privé Lease rijders kunnen vanaf 1 juli subsidie aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. Het gaat daarbij om auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. De subsidieregeling geldt als een onderdeel van het Klimaatakkoord. Ook geïnteresseerd in elektrisch rijden mét de subsidieregeling? Vul het onderstaande formulier in en Friesland Lease Privé houdt u op de hoogte van alle informatie!

Subsidie brengt elektrisch rijden dichterbij

Vierduizend euro subsidie voor een nieuwe en tweeduizend voor een gebruikte elektrische auto. Particulieren kunnen dat vanaf 1 juli aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. Het gaat daarbij om auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. Interesse in een elektrische auto? Wat betekent de nieuwe subsidieregeling voor u? Team Privé van Friesland Lease helpt u graag verder met het vinden van antwoorden op al uw vragen. Lees snel verder en vul het formulier in om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. 

Regeling voor betaalbare elektrische auto’s

De regeling is bedoeld om elektrisch rijden voor particulieren in een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking. Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.
Om misbruik te voorkomen kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend bedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor gebruikte auto’s blijft het 2000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.

Meer zekerheid over batterij gebruikte auto’s

Naast de aanschafprijs is onzekerheid over de duur van de batterij voor veel mensen een drempel. Fabrikanten geven momenteel bij nieuwe auto’s al ruime garantie op de batterij. Voor gebruikte auto’s valt de batterij onder de normale BOVAG garantie. Kopers kunnen garantie vaak uitbreiden als ze dat willen. Om mensen meer zekerheid over hun batterij bij aanschaf is nu afgesproken dat de BOVAG werkt aaneen uniforme batterijcheck.

Klimaatakkoord

In het klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot 2025 beschikbaar is, er kan onder de regeling dus niet meer geld worden uitgekeerd aan subsidies.
Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen uitlaatgassen uit en dragen daarmee bij aan het klimaat en de schone lucht. Ook wordt er hard gewerkt aan de andere voorwaarden om elektrisch te kunnen rijden. Er komen veel laadpalen bij en er wordt geïnvesteerd in de capaciteit van het elektriciteitsnet. Daarnaast  wordt gewerkt aan goede recycling en verantwoord gebruik en productie van batterijen.

Bron: Rijksoverheid

Ook elektrisch rijden met subsidie? Friesland Lease Privé helpt u graag op weg!

Dat er een subsidie komt voor elektrisch rijden is één. Dit betekent voor u een groot financieel voordeel! Hoe alle voorwaarden en regelgevingen omtrent de subsidie voor elektrisch rijden eruit gaan zijn wordt steeds meer duidelijk. Friesland Lease voorziet u graag van alle informatie. Vul uw gegevens in op het formulier en team Friesland Lease Privé houdt u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

  • Laat u vragen in het veld achter. Team Privé verzamelt voor u de antwoorden!

 

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.