Subsidie elektrische auto: 7 spelregels
Vierduizend euro subsidie voor een nieuwe elektrische auto en tweeduizend euro subsidie voor een elektrische Occasion. Particuliere rijders kunnen de subsidie per 1 juli aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of leasen. Het gaat daarbij om auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. Interesse in een elektrische auto? Wat betekent de nieuwe subsidieregeling voor u? Friesland Lease zet de 7 belangrijkste spelregels voor u op een rij!
1. Overheid betaalt de subsidie
Elektrische auto’s zijn schoon, ze stoten geen broeikasgassen uit én zijn daarmee goed voor het klimaat. Vanuit het Klimaatakkoord wil de Overheid elektrisch rijden stimuleren. Daarnaast komen er steeds meer elektrische auto’s op de Nederlandse markt, waardoor de markt voor nieuwe elektrische auto’s en elektrische Occasions toeneemt. Om de overstap naar elektrisch voor u kleiner te maken komt de Overheid met de subsidieregeling voor elektrisch rijden. De Nederlandse Overheid betaalt de subsidie, niet de leasemaatschappij of het RDW-erkend autobedrijf.
2. 4.000 euro (nieuwe elektrische auto) of 2.000 euro (elektrische Occasion)
U komt in aanmerking voor de subsidie elektrisch rijden wanneer u in 2020 of 2021 een 100% elektrische auto koopt of leaset. Deze subsidie bedraagt 4.000 euro. Voor een 100% elektrische Occasion kan u in aanmerking komen voor een subsidieregeling van 2.000 euro. Let wel, de subsidieregeling heeft een bodem: er is een budget vrijgegeven voor 2.500 nieuwe EV’s en 3.600 Occasions.
3. EV via een erkend autobedrijf
De auto moet volledig elektrisch zijn (geen plug-in hybride) en gekocht/geleaset worden bij een RDW-erkend autobedrijf of leasemaatschappij. Heeft u een volledig elektrische auto via een andere partij zonder RDW-keurmerk? Dan komt u helaas niet in aanmerking voor de subsidieregeling.
4. Subsidie elektrisch rijden vanaf 1 juli, auto kopen kan eerder
Vanaf 1 juli gaat de subsidieregeling voor elektrisch rijden van kracht. U mag de elektrische auto al leasen of kopen vanaf de datum dat de subsidieregeling officieel wordt (4 juni). Vanaf 1 juli kan u de 4.000 of 2.000 euro subsidie aanvragen via de Overheid.
5. Minimale norm: 120 kilometer actieradius
De actieradius van de elektrische auto moet minimaal 120 kilometer bedragen. Een eis waar alle elektrische auto’s op de Nederlandse markt al aan voldoen – want alle normale elektrische modellen komen in theorie verder. Zelfs de eerste Nissan Leaf had volgens de folder een bereik van 160 kilometer.
6. Maximum prijs elektrische auto: 45.000 euro
Aan de subsidieregeling zit een maximum prijs vast. De aanschafprijs van een elektrische auto mag maximaal 45.000 euro bedragen, met een minimum prijs van 12.000 euro. Bij een elektrische Occasion geldt de cataloguswaarde. Als voorbeeld, u krijgt dus geen subsidie voor een Occasion Tesla Model S van 44.995 euro, want zijn oorspronkelijke nieuwprijs lag boven het maximum.
7. Subsidie geldig voor Privé Lease
U krijgt subsidie voor een elektrische auto bij Privé Lease. Met een minimale contractsduur van vier jaar. Hoeveel scheelt dat per maand? 4.000 euro verdeeld over 48 maanden is 83,33 euro per maand. U ontvangt dit bedrag in maandelijkse termijnen op uw bankrekening over een periode van 4 jaar. Mocht u het leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug. Lees alles over de subsidieregeling en Privé Lease op de blog!
Wij helpen u graag op weg
Ook interesse in elektrisch rijden mét een fiscaal gunstige subsidieregeling? Bekijk het aanbod Privé Lease. Toch nog vragen? Neem contact op met team Friesland Lease, wij helpen u graag op weg!