Mobiliteitsexpert – en Teslarijder – Sieds Jan Tabak (27) weet waarover hij praat. Een grootvader die een autogarage had, een autofiel als vader en een broertje in de branche: het autowezen is er met de paplepel ingegoten. “Ik heb altijd wel affiniteit met auto’s gehad, ja. In eerste instantie belandde ik na mijn opleiding dus in de showroom, maar ik vond het veel leuker om op pad te zijn.” Zakelijke mobiliteit in combinatie met menselijk contact. Hij zal de eerste zijn om toe te geven dat bijtelling dan voor velen niet het spannendste onderwerp is binnen de leasewereld, waar de meesten het liever hebben over PK’s dan over percentages. Maar het hoort er wel bij, en dan kan iemand maar beter goed beslagen ten ijs komen. Bij Friesland Lease is Sieds Jan dan uw man.
Fiscale bijtelling. De meeste leaserijders zijn er ruimschoots bekend mee, maar nog even in de samenvatting: “In de kern betekent het dat men een zakelijk goed privé mag gebruiken, en daarom wordt het goed bijgeteld. U krijgt een auto van de zaak waar iemand ook in zijn eigen tijd mee rijdt. Dat is in feite loon in natura, dus daar betaalt iemand belasting over. De standaard ligt voor benzineauto’s sinds 2017 op 22%, en daar wordt dan nog korting op gegeven als de auto in kwestie elektrisch is of op waterstof rijdt. Momenteel (2024) betaalt u 16% voor elektrisch over de eerste € 30.000,-, dat wordt volgend jaar (2025) 17% over de eerste 30.000 euro.”
Warme broodjes
Maar hoe komt hij zelf dan aan een Tesla met 4 procent bijtelling? “Een bijtelling geldt voor 60 maanden – dus 5 jaar – en het percentage zoals dat gold op het moment dat die periode inging wordt gehanteerd. Daar kunnen nog behoorlijke verschillen in zitten: we hebben in het verleden 0 procent gehad, 4 procent, 8 procent, 12 procent…” Met andere woorden: het maakt nogal uit welke auto iemand kiest – en uit welk jaar. “Een paar jaar terug hadden we een Peugeot 308 in de aanbieding met 14 procent bijtelling. Nou, die gingen als warme broodjes over de toonbank, terwijl een vergelijkbare Renault Megane of een Golf met een iets hoger percentage bleef staan. Het scheelt soms maar een paar honderd euro, maar als iemand verder geen specifieke eisen heeft aan de auto kan dat mensen net over de streep trekken.”
En als iemand die eisen wel heeft? Een trekhaak, speciale velgen, getinte ramen? Sieds Jan zou dan adviseren dat achteraf te regelen. “Mensen vergeten nog wel eens: een bijtelling wordt puur berekend over de fabriekswaarde van een auto. Alle extra waarde die later aan de auto wordt toegevoegd telt dus niet meer mee. Dat maakt het werk ook leuk hè, als ik een klant daarop kan attenderen en ze reageren met ‘joh, bedankt, daar had ik nooit aan gedacht.’” Andersom is hij soms ook de brenger van minder nieuws. “Die 60 maanden staan vast. Als u een drie jaar oude auto kiest met een gunstige bijtelling, dan moet iemand zichzelf niet meteen te rijk rekenen, want over twee jaar loopt die termijn af en dan is het tarief minder aantrekkelijk. Ander voorbeeld: iemand doet een bestelling van een auto die pas in 2024 wordt geleverd. Als er dan gerekend is met het percentage van dit jaar, kan dat voor onprettige verrassingen zorgen.”
Kilometers sparen
Het zijn die kleine aandachtspunten waarmee Sieds Jan als expert zijn meerwaarde bewijst. “Er komt altijd meer bij kijken dan iemand denkt. Neem nou het concept ‘privékilometer’. Men mag daar maximaal 500 van per jaar rijden voordat de bijtelling ingaat, maar daar hangen ook allerlei eisen aan. Opsparen mag bijvoorbeeld niet. En de definitie is behoorlijk strikt: woon-werkverkeer valt er niet onder, maar als iemand onderweg even langs de supermarkt of de naschoolse opvang rijdt, gaat de meter wel lopen. Natuurlijk, soms moet iemand noodgedwongen even omrijden, maar als men dat structureel doet wordt het een ander verhaal.” Lachend: “Ja, dan krijgt die persoon wel vragen van onze vrienden van de Belastingdienst.”