Boete voor laadpaalkleven

Boete voor kleven

Elektrische rijders die hun auto laten staan terwijl deze is opgeladen, kunnen voortaan een flinke boete krijgen. Dat volgt uit een uitspraak die het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft gedaan. Het gerechtshof behandelde een zaak van een man die een boete kreeg in Noorwijk, omdat zijn elektrische wagen twee uur lang volgeladen aan een laadpaal hing. Een gemeentecontroleur schreef de boete uit, nadat hij zag dat het lampje op de laadpaal op groen stond, wat betekende dat de accu vol was. De controleur schreef niet direct een prent uit. Maar nadat de auto er twee uur later nog stond, was de maat vol en kwam het bonnenboekje tevoorschijn.

De bestuurder van de auto vond dit onterecht en maakte bezwaar tegen de bekeuring. De kantonrechter verwierp zijn bezwaar, maar de eigenaar zette door en zocht het hogerop, bij het gerechtshof in Arnhem. Daar haalde de man ook niet zijn gelijk, waardoor hij alsnog de boete van 95 euro moest betalen en de proceskosten. Volgens de rechtbank geven EV’s tegenwoordig duidelijk aan hoelang het duurt voordat de accu is opgeladen. De eigenaar had daarom gewoon zijn auto moeten verplaatsen.

Wat is te lang?

Wat nu exact de maatstaaf is, is niet helemaal duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat het een ‘laadplek’ is en geen parkeerplek. Niet voor niets staat er bij de meeste openbare oplaadpunten ook een bord “opladen elektrische voertuigen”. Zodra er geen sprake meer is van opladen, bent u verplicht ruimte te maken voor de ander. Veel gemeentes hebben in hun APV staan dat het langdurig bezet houden van een gereserveerde parkeerplaats met een ander doel dan het opladen niet is toegestaan.

Zelf goed opletten

Bestuurders van elektrische auto’s moeten zelf in de gaten houden wanneer de accu van de auto helemaal is opgeladen, om het spoedig daarna ergens anders te parkeren. De laadpaal geeft dit vaak ook aan, en op het instrumentenpaneel van de EV is het ok vaak te zien. Bovendien hebben de meeste EV’s ook een app waarop je dit kunt zien. En anders, zo stelt het gerechtshof, moet de bestuurder zelf uitrekenen wanneer de auto is opgeladen.

Bron: NOS ,Auto RAI, e-Drivers