Citroën C4 kiest voor elektrisch

De C4 X

De C4 X combineert volgens Citroën “het elegante silhouet van een hatchback met de moderne dynamiek van een SUV en de tijdloze verfijning en ruimtelijkheid van een vierdeurs”. Met deze wagen wil de Franse autofabrikant een gooi doen naar het middensegment, waar het onder anderen zal strijden tegen de Peugeot 408.

De specs

De nieuwe Citroën C4 X vult hij qua lengte netjes het gat tussen de normale C4 en het nieuwe vlaggenschip, de C5 X. De Citroën C4 X is 4,60 m lang, de normale C4 heeft een lengte van 4,36 meter terwijl de C5 X welgeteld 4,80 meter lang is. De ë-C4 X staat op het bekende CMP-platform (Common Modular Platform) dat nog afkomstig is van Groupe PSA. Dit platform is ook geschikt voor verbrandingsmotoren. In de meeste Europese landen zal de Citroën ë-C4 X uitsluitend met een volledig elektrische aandrijflijn verkrijgbaar zijn.

Elektrische krachtbron

De Citroën ë-C4 X heeft een aandrijflijn die we ook van andere auto’s van Peugeot, Citroën, Open en DS kennen. De voorwielen worden aangedreven door een elektromotor die 100 kW en een maximum koppel van 260 Nm levert. De capaciteit van het accupakket is ook voorspelbaar: 50 kWh. Hiermee zou de Citroën ë-C4 X een WLTP-actieradius van 360 kilometer moeten halen. De ë-C4 X kan in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Netjes voor een auto met verbrandingsmotor maar voor een elektrische auto is dat aan de magere kant. De topsnelheid is overigens begrensd op 150 km/u.

Ruimte genoeg

Volgens Citroën krijgen de inzittenden van de nieuwe ë-C4 X “een ongeëvenaard gevoel van rust, comfort en ruimte”, aldus de fabrikant. Behalve een behoorlijk grote bagageruimte (inhoud 510 liter) met daaronder de nodige extra ruimte heeft de Citroën ë-C4 X ook nog eens zestien open en gesloten opbergvakken in de cabine. Wie meer bagageruimte wil kan de rugleuningen van de achterbank naar voren klappen of van het skiluik gebruik maken.

De elektrische versie wordt in 2023 verwacht.

Bron: e-Drivers, TopGear