De nieuwe Citroën C5 X (2022)

De nieuwe Citroën C5 X (2022)

De Citroën C5 (2007-2017) is de laatste grote wagen in het D-segment van het Franse merk Citroën. Lange tijd leek het erop dat de C5 aircross de rol van topmodel in de middenklasse toebedeeld had gekregen. Maar niets in minder waar. Die rol is vanaf 2022 weggelegd voor de nieuwe Citroën C5 X.

De Citroën C5 X

Citroën heeft het over een auto met de elegantie van een sedan, de dynamiek van een stationwagon en de robuustheid van een SUV. Kortom, hij past niet écht in één hokje. Wel kunt u de nieuwe C5 X beschouwen als een échte Citroën.

Een cross-over ‘all-over-the-place’

Eerste indruk bij het zien van de foto’s: een Citroën C4 XL, met een neus waar de rek uit is en een wilde mix van details en elementen. Een model in de trant van de welbekende (Citroën) DS 5, die ook geen keuze kon maken of-ie nou een hatchback of een stationwagon wilde zijn. Voeg daar bij de nieuwe Citroën C5 X nog de grote wielen en de dikke randen om de wielkuipen aan toe, die de stoere looks van een SUV imiteren. De nieuwe Citroën C5 X is een cross-over all-over-the-place.

Typisch Citroën: comfort wat de klok slaat

Mensen die Citroën aanbidden zullen enigszins een beetje teleurgesteld zijn over de nieuwe C5 X. De vorige C5 was het laatste model dat met het hydropneumatische veersysteem werd gebouwd, en dat blijft zo. De nieuwe C5 X staat op hetzelfde modulaire platform als de Peugeot 508 en de Opel Grandland X. Wie van veel ruimte houdt, zal wél vrolijk worden van de C5 X. Achterin belooft Citroën bijna 7 centimeter meer beenruimte dan in de oude C5.

Wel heeft Citroën extra aandacht besteed aan de afstemming van het onderstel. Onder de noemer ‘Advanced Comfort’ grijpt Citroën terug naar de goede reputatie van eerder. De plug-in hybrideversie van de C5 X krijgt een adaptief gedempt onderstel, waarbij de Progressive Hydraulic Cushions drie verschillende programma’s hebben.

Citroën C5 X interieur

Om nog even terug te komen op het comfort: Citroën geeft hoog op over de kwaliteiten van de stoelen en het bedieningsgemak van het dashboard. We zien een groot centraal touchscreen, maar óók fysieke knoppen voor de bediening van de airco. De Citroën C5 X wordt leverbaar met rijhulpsystemen die autonoom rijden tot niveau 2 mogelijk maken. Denk daarbij aan adaptieve cruisecontrol in combinatie met een actieve rijbaanassistent en een filehulp.

Plug-in hybride: Ja. Elektrisch: misschien.

Citroën C5 X Plug in

De Citroën C5 X komt onder anderen in een Plug-in hybride uitvoering. Inderdaad: ook de plug-in hybridetechniek van de C5 X kennen we uit de Peugeot 508 en Opel Grandland X. Het gaat om de aandrijflijn met een maximum vermogen van 225 pk. Of in een later stadium ook een versie met 300 pk en vierwielaandrijving komt (zoals de Grandland X), is nog niet bekend.

Naast de PHEV-versie van de C5 X, verschijnt nog een benzinevariant. Het platform is bovendien geschikt voor een volledig elektrische Citroën C5 X, maar of die er ook komt, zullen we pas in 2023 of later te horen krijgen.

Het prijskaartje van de Citroën C5 X (2022)

De nieuwe Citroën C5 X kan in de eerste maanden van 2022 bij de dealers worden verwacht. Rond die tijd worden ook de prijzen bekendgemaakt. Citroën wil op dit moment alleen zeggen dat ze ‘marktconform’ zijn. Voor de plug-in hybride gaan we uit van een bedrag van zo’n 45.000 euro.