Prinsjesdag: alles over de mobiliteitsbranche

Prinsjesdag: alles over de mobiliteitsbranche

Dit jaar geen troonrede in de Ridderzaal, geen uitgebreide hoedjesparade en een auto in plaats van de Gouden Koets als vervoersmiddel voor het Koninklijk echtpaar. Door de Corona maatregelen verliep Prinsjesdag iets anders dan we gewend zijn. Het Kabinet presenteerde gisteren de begrotingen en fiscale wetsvoorstellen voor volgend jaar 2021. Ook voor de zakelijke rijder en wagenparkbeheerder zijn er nieuwe relevante plannen en maatregelen bekend gemaakt. 

Bijtelling elektrische auto

De bijtelling voor de 100% elektrische auto gaat per 2021 omhoog van 8% naar 12%, als fiscale maatregel vanuit het Klimaatakkoord. De bijtelling van 12% wordt berekend over de fiscale waarde van de elektrische auto tot €40.000,-. Is de fiscale waarde hoger dan €40.000,-? Dan betaalt u over de resterende fiscale waarde de reguliere 22% bijtelling. Heeft uw nieuwe leaseauto een registratie uit 2020? Dan geldt 8% bijtelling over €45.000,- en over de resterende fiscale waarde 22%. De verwachting is dat de vraag naar elektrische auto’s met registratie uit 2020 voor het eind van dit jaar verder zal stijgen vanwege de fiscale en duurzame voordelen. Kiest u ook voor een elektrische auto? Bekijk het aanbod elektrische auto’s met verwachte levering in 2020 én 2021.

Bijtelling voor waterstof en zonnecellen

Rijdt u een waterstofauto of bent u van plan om op waterstof te rijden? Dan geldt voor de gehele fiscale waarde de lage bijtelling. Per volgend jaar wordt aan deze uitzonderingsmaatregel ook de zogeheten ‘zonneauto’ toegevoegd. Deze auto wordt elektrisch aangedreven middels zonnepanelen, geïntegreerd in het dak van de auto. Mits de zonnepanelen minimaal 1 kilowattpiek is én de zonneauto een loodvrij accupakket heeft kunt u aanspraak maken op de uitzonderingsmaatregel.

Openbare laadpalen

De komende twee jaren (2021 én 2022) blijft het verlaagde tarief voor energiebelasting en het nultarief voor ODE (Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie) gelijk aan 2020 voor openbare laadpalen van elektrische auto’s.

BPM-vrijstelling en MRB

Uit Prinsjesdag komt duidelijk naar voren dat Het Kabinet waar mogelijk duurzame mobiliteitsoplossingen wil aanmoedigen, waaronder de populairste vorm: elektrisch rijden. Dit betekent dat voor 2021 de BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s blijft bestaan. Ook heeft Het Kabinet besloten om de CO2-grenzen en de tarieven voor de BPM per 2021 verder aan te scherpen. Waar in 2020 een CO2-norm van 95 gram uitstoot per kilometer (voor personenauto’s) geldt, is het voor 2021 vastgesteld dat iedere nieuw verkochte personenauto binnen Europa aan deze CO2-norm moet voldoen. De totale CO2-uitstoot van een personenauto bepaalt de BPM. Voor plug-in hybride auto’s geldt een half MRB-tarief, op basis van een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer. Voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s geldt in 2021 het nihiltarief voor motorrijtuigenbelasting. Voor meer informatie over BPM-vrijstelling en overige wetsvoorstellen kunt u terecht bij Rijksoverheid.

Wij helpen u graag op weg

De Tweede Kamer behandelt de wetsvoorstellen betreffende fiscaliteit en mobiliteit dit najaar. Aankomend december volgt hiervoor de stemming in de Eerste Kamer. Natuurlijk houdt Friesland Lease u op de hoogte over de eventuele wijzigingen. Heeft u in de tussentijd toch vragen? Neem contact op met Friesland Lease. Wij helpen u graag op weg!