Met de leaseauto naar het buitenland
Al onze leaseauto’s zijn voorzien van een groene kaart, die op basis van het leasecontract is afgestemd. Je mag dus op basis van uw groene kaart met de Leaseauto naar het buitenland rijden.
De landsgrenzen over met een elektrische auto klinkt soms een heel stuk spannender dan dat het daadwerkelijk is. Want op vakantie met een elektrische auto kan prima! Wij delen graag onze ervaringen en handige tips zodat jij goed voorbereid én met een goed gevoel op pad kunt.
Al onze leaseauto’s zijn voorzien van een groene kaart, die op basis van het leasecontract is afgestemd. Je mag dus op basis van uw groene kaart met de Leaseauto naar het buitenland rijden.
In de basis wordt er, uiteraard afhankelijk van wat de werkgever met ons heeft afgesproken, een laadpas of laaddruppel bij een elektrische auto meegeleverd. Deze kunnen van TravelCard (TC) zijn of van MultiTankCard (MTC). Dat zijn de twee leveranciers waar wij mee samenwerken.
Waar het in Nederland fantastisch is geregeld, zodat jij dus overal kunt laden ongeacht welke laadpas je hebt, is dat in Europa hele andere koek. Met de laadpas, die je van ons hebt ontvangen, kunt je in andere landen laden. Echter zitten hier nogal wat regels aan verbonden. De meest belangrijke regel is dat de exploitant die je in andere landen kunt vinden, óók laadpalen moet hebben staan in Nederland.
Als recent voorbeeld heeft Shell de exploitant “Ubitricity” overgenomen. Dit is een Duitse leverancier van laadpalen die actief is in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dus niet in Nederland. Hier zul je met de standaard geleverde laadpas van Friesland Lease dus ook niet kunnen laden. En dat terwijl Shell weer wél in Nederland laadpalen heeft (Shell ReCharge).
Rijd je echter over de snelweg en wilt je laden bij een FastNed snellaadstation, dan kan dat weer wel want FastNed zie je ook in Nederland.
Onze tip: “Vraag voordat je naar het buitenland gaat extra laadpassen aan van andere exploitanten. Zo verklein je de ongemakkelijke momenten bij een laadpaal in het buitenland.”
In buitenland is laden over het algemeen vaak duurder dan in Nederland. De verschillen zijn er ook groter. Elke laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen, waardoor deze tarieven soms flink kunnen oplopen. Ook kun je laadpalen tegenkomen waar een tijdtarief van toepassing is. Je betaalt dan niet (alleen) voor het aantal geladen kWh, maar (ook) per minuut dat de aan auto aan de lader hangt.
Een variant hierop is het blokkeertarief, dat is een tijdtarief dat pas na een bepaalde periode start. Indien er een tijd of blokkeertarief van toepassing is dan kun je je auto het beste zo snel mogelijk weghalen nadat de gewenste acculading is bereikt.
In met name Duitsland en Oostenrijk is het gebruikelijk dat er een blokkeertarief geldt naast het kWh-tarief. Dit kan leiden tot zeer hoge laadfacturen. Hoe het meestal werkt is dat het tijdtarief start na 4 uur. De eerste 4 uur van de laadsessie geldt er dus nog geen tijdtarief.
Laadpasaanbieders: Veel laadpasaanbieders hebben apps of websites waar je de tarieven kunt bekijken voordat je begint met laden. Deze platforms geven vaak gedetailleerde informatie over de kosten per kWh, eventuele starttarieven, en tijdsgebonden tarieven
Check de laadpaal zelf: Sommige laadpalen hebben QR-codes of displays die de actuele tarieven tonen. Dit kan handig zijn om direct bij de laadpaal te controleren wat de kosten zullen zijn.
Benchmarking en reviews: Het raadplegen van benchmarks en reviews van andere gebruikers kan ook helpen om een beter beeld te krijgen van de laadtarieven en eventuele opslagen in verschillende landen
Roamingkosten: Bij het gebruik van een laadpas in het buitenland kunnen er extra roamingkosten in rekening worden gebracht. Het is belangrijk om de voorwaarden van je laadpasaanbieder te controleren om te zien of deze kosten van toepassing zijn
Bij MTC worden geen roamingkosten in rekening gebracht. De roamingkosten worden enkel aan MTC doorbelast door de CPO’s.
In Europa is de laaddekking erg wisselend. Daarom hebben wij voor jou alvast kort uitgezocht hoe de laaddekking in Europa is en welke exploitanten er gevestigd zijn.
“Met een elektrische auto op vakantie kan prima! De vakantie begint al bij de eerste koffiestop.”
Een caravan trekken met een elektrische auto kan prima! Eerder deed E-Drivers een test met verschillende elektrische auto’s, waarbij de Hyundai Ioniq 5 het beste uit de test kwam.
De Hyundai IONIQ 5 is de winnaar van de verkiezing Trekauto van het Jaar. De IONIQ 5 laat zien dat technische innovatie goed wordt vertaald naar praktisch gebruik. Zo houdt de auto bij het bepalen van de actieradius al rekening met het gewicht van de caravan. Ook het vehicle-to-load systeem, waarmee je stroom voor je caravan kunt tappen uit de autoaccu, is slim. Door de lage, brede bouw en het gunstige zwaartepunt is de stabiliteit onovertroffen. De IONIQ 5 is geschikt voor supersnel laden via een DC-lader, dus de accu kan in no-time weer vol zijn. De kracht van de IONIQ 5 is goed te doseren bij het accelereren, waardoor je mooi vloeiend wegrijdt. Het futuristische dashboard vergt wat gewenning. De dodehoekcamera’s zijn ideaal. De gereden Hyundai IONIQ 5 was wel de duurste auto uit de vloot kandidaten.
Nu de basis helder is en u weet waar je aan toe bent, kan de reis gepland worden. Wie kent jouw elektrische auto beter dan jijzelf? Houd dus goed rekening met de actieradius die je weet te behalen en neem deze mee in de planning. Ook hier zijn apps voor, zoals de hiervoor genoemde Chargemap app.
Een andere app is “A Better Route Planner”. Het vergt wat tijd, maar met uw kennis van de auto kun je hier de reis compleet in plannen. Het mooie van deze app is dat je de gekozen route kunt delen met Google Maps.