Met uw leaseauto naar het buitenland
Al onze leaseauto’s zijn voorzien van een groene kaart, die op basis van het leasecontract is afgestemd. U mag dus op basis van uw groene kaart met de Leaseauto naar het buitenland rijden.
De landsgrenzen over met een elektrische auto klinkt soms een heel stuk spannender dan dat het daadwerkelijk is. Want op vakantie met een elektrische auto kan prima! Wij delen graag onze ervaringen en handige tips zodat u goed voorbereid én met een goed gevoel op pad kunt.
Al onze leaseauto’s zijn voorzien van een groene kaart, die op basis van het leasecontract is afgestemd. U mag dus op basis van uw groene kaart met de Leaseauto naar het buitenland rijden.
In de basis wordt er, uiteraard afhankelijk van wat de werkgever met ons heeft afgesproken, een laadpas of laaddruppel bij een elektrische auto meegeleverd. Deze kunnen van TravelCard (TC) zijn of van MultiTankCard (MTC). Dat zijn de twee leveranciers waar wij mee samenwerken.
Waar het in Nederland fantastisch is geregeld, zodat u dus overal kunt laden ongeacht welke laadpas je hebt, is dat in Europa hele andere koek. Met de laadpas, die u van ons hebt ontvangen, kunt u in andere landen laden. Echter zitten hier nogal wat regels aan verbonden. De meest belangrijke regel is dat de exploitant die u in andere landen kunt vinden, óók laadpalen moet hebben staan in Nederland.
Als recent voorbeeld heeft Shell de exploitant “Ubitricity” overgenomen. Dit is een Duitse leverancier van laadpalen die actief is in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dus niet in Nederland. Hier zult u met de standaard geleverde laadpas van Friesland Lease dus ook niet kunnen laden. En dat terwijl Shell weer wél in Nederland laadpalen heeft (Shell ReCharge).
Rijd u echter over de snelweg en wilt u laden bij een FastNed snellaadstation, dan kan dat weer wel want FastNed zie je ook in Nederland.
Onze tip: “Vraag voordat u naar het buitenland gaat extra laadpassen aan van andere exploitanten. Zo verkleint u de ongemakkelijke momenten bij een laadpaal in het buitenland.”
In Europa is de laaddekking erg wisselend. Daarom hebben wij voor u alvast kort uitgezocht hoe de laaddekking in Europa is en welke exploitanten er gevestigd zijn.
Wij delen graag onze ervaring met u:
“Met een elektrische auto op vakantie kan prima! De vakantie begint al bij de eerste koffiestop.”
Een caravan trekken met een elektrische auto kan prima! Eerder deed E-Drivers een test met verschillende elektrische auto’s, waarbij de Hyundai Ioniq 5 het beste uit de test kwam.
De Hyundai IONIQ 5 is de winnaar van de verkiezing Trekauto van het Jaar. De IONIQ 5 laat zien dat technische innovatie goed wordt vertaald naar praktisch gebruik. Zo houdt de auto bij het bepalen van de actieradius al rekening met het gewicht van de caravan. Ook het vehicle-to-load systeem, waarmee je stroom voor je caravan kunt tappen uit de autoaccu, is slim. Door de lage, brede bouw en het gunstige zwaartepunt is de stabiliteit onovertroffen. De IONIQ 5 is geschikt voor supersnel laden via een DC-lader, dus de accu kan in no-time weer vol zijn. De kracht van de IONIQ 5 is goed te doseren bij het accelereren, waardoor je mooi vloeiend wegrijdt. Het futuristische dashboard vergt wat gewenning. De dodehoekcamera’s zijn ideaal. De gereden Hyundai IONIQ 5 was wel de duurste auto uit de vloot kandidaten.
Nu de basis helder is en u weet waar u aan toe bent, kan de reis gepland worden. Wie kent uw elektrische auto beter dan jijzelf? Houd dus goed rekening met de actieradius die u weet te behalen en neem deze mee in de planning. Ook hier zijn apps voor, zoals de hiervoor genoemde Chargemap app.
Een andere app is “A Better Route Planner”. Het vergt wat tijd, maar met uw kennis van de auto kunt u hier de reis compleet in plannen. Het mooie van deze app is dat u de gekozen route kunt delen met Google Maps.