11 weetjes over snelladen met elektrische auto’s

11 weetjes over snelladen met elektrische auto’s

Niet veel tijd beschikbaar om uw auto bij te laden? Of had u de route net wat anders in gedachten waardoor uw accu net wat eerder leeg is als gedacht. Dan is het snelladen vaak een fijne oplossing. Wij delen 11 weetjes over het snelladen van uw elektrische auto.

1. Nederland heeft op dit moment 2187 snellaadpunten.

De meeste staan in Noord-Holland (387 stuks). EV-rijders in Zeeland moeten hun route en laadmomenten goed plannen, want die provincie telt maar 27 snelladers.

Subsidie elektrisch rijden

2. Snelladen duurt in de regel 30 minuten tot een uur.

Hoeveel tijd het exact kost, hangt af van het laadvermogen van uw auto, het laadvermogen van de snellader en van de accucapaciteit. In een grote batterij gaat nu eenmaal meer stroom dan in een kleine.

3. Snelladers worden steeds sneller.

De meeste laadstations langs de snelweg hebben een laadvermogen van 50 kW, wat ook geschikt is voor doorgaans alle elektrische voertuigen. Echter wordt er bij steeds meer locaties palen van 175 kW of 350 kW geplaatst. Dit is ideaal als u een elektrische auto heeft die meer dan 50 kW aankan. Zoals de Peugeot 208-e, Opel Corsa E en Hyundai Kona Electric.

4. Op dit moment is de Porsche Taycan de ultieme snellaadkoning (270 kW)!

Op de voet gevolgd door de Tesla Model 3 (250 kW), de Hyundai Ioniq 5 (220 kW) en de Audi E-Tron (150 kW).

5. Tesla heeft zijn eigen snelladers – Superchargers genaamd.

Daar kunnen alleen Tesla’s opladen. Nu gaat dat nog met 150 kW, maar de nieuwe Superchargers (V3) ondersteunen 250 kW. Op die manier is de accu van een Model 3 Long Range na 25 minuten weer voor 80 procent gevuld.

6. Bij veel elektrische auto’s is het zo: hoe voller de accu, des te trager gaat het snelladen.

Elke elektrische auto heeft zijn eigen laadverloop. Op de website van Fastned kunt u de grafiek van uw auto bekijken.

7. De laadkabel kun u vaak thuis laten.

Als u gaat snelladen, kun je de laadkabel in de kofferbak laten liggen – het benodigde laadsnoer zit vast aan de snellader.

8. De meeste snelladers hebben drie stekkers: CCS, ChaDeMo en AC.

In spreektaal: de 8-vormige stekker die in veel EV’s past (CCS), de Nissan Leaf-stekker (ChaDeMo) en de Renault Zoe-stekker (AC).

CCS_plug_B

CCS plug

AC_Type_2_plug

AC Type 2 plug

ChaDeMo_plug

ChaDeMo Plug

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. De meeste nieuwe elektrische auto’s hebben een CCS-aansluiting.

Dit is de enige stekker die de Ionity-snelladers ondersteunen. Ionity bouwt een Europees snellaadnetwerk en is een samenwerkingsverband van BMW, Mercedes, Ford, Volkswagen en Hyundai.

10. Hoe kouder het buiten is, hoe minder energie je in én uit de accu krijgt.

Als het hoog zomer is, kan een accupakket ook te warm worden. Om dit te voorkomen, worden sommige accu’s gekoeld met vloeistof, andere gebruiken lucht.

11. Een vloeistof gekoelde accu is een must.

Vooral als je meerdere keren per dag wilt snelladen, is dit zeker aan te raden.