Accu onderweg verwisselen

Nio is nog een relatief jonge speler in de wereld van elektrische auto’s, maar kende een aantal goede jaren op de Chinese markt. Wellicht dat u het merk kent van de Formule-E of van hun ingenieuze swapping station: een soort garagebox waar u met uw auto in kunt rijden, om de accu van uw EV te laten verwisselen. Zo hoeft u dus niet lang aan de laadpaal te staan om de auto vol te laden, maar rijdt u binnen slechts drie minuten weg met een exemplaar dat reeds opgeladen is.

Nio ES8 – Battery Swap Station – YouTube

ET7

Dat Nio verder kijkt dan de Chinese markt, is al een tijdje duidelijk. Het merk spreekt al langer over toetreding tot de Europese markt, en dat gaat dit jaar naar verwachting ook gebeuren. Het liet onlangs nog de ET7 zien, een elektrische sedan die je kunt zien als een concurrent voor de Tesla Model S. Het heeft bovendien al de ES6 en ES8 in de gelederen, twee grote SUV’s. Ook de EC6, een coupé-SUV, doen het goed op de Chinese markt. Met welke auto’s Nio aanvankelijk naar Europa komt, is nog onduidelijk. Wat in ieder geval een zekerheid is, is dat klanten de auto fysiek moeten kunnen ontdekken. Dat laat Hui Zhang, vicepresident van Nio’s Europese tak, weten aan Autocar. “Tweederde van de Europese consumenten kopen geen auto als ze er nog niet in hebben gereden. We zijn ons ervan bewust dat de klant nog altijd de auto moet voelen, ruiken, zien en rijden.” Of dat betekent dat Nio een groot netwerk van dealers opzet, is nog niet bekend.

Verschillende regels

De grote vraag is natuurlijk of Nio ook haar swapping stations naar Europa haalt. Het is volgens Zhang een van de grote redenen in China om consumenten over te laten stappen op een elektrische auto. Maar het is volgens Hui Zhang nog een uitdaging om dat concept op ons hier te introduceren, “Omdat er andere regels gelden in allerlei verschillende landen.” Zhang sluit de introductie van Europese swapping stations echter zeker niet uit. Nio is overigens niet de eerste partij die zich bezighoudt met zulke wisselstations. Jaren terug was er al een start-up genaamd Better Place, dat met hetzelfde idee kwam. Het bouwen van zo’n station was toen echter te duur, batterijen waren te zwaar. Ook Tesla probeerde het, maar besloot toch te investeren in hun grote netwerk van Superchargers.

Bron: Autovisie