Artikel in noordz magazine – februari 2017
‘We waren de eerste in duurzame mobiliteit en we willen voorop blijven lopen’
Bakkersdochter in de leasewereld, Mirjam Marinus, MT lid en verantwoordelijk voor marketing en HR van Friesland Lease in Drachten. Passie, vitaliteit, lokale goodwill en samen met zestig mannen en vrouwen doelstellingen realiseren. Over ondernemen, relaties onderhouden, innoveren, verrassen en doorzetten.
Met trots en met een berustende pijn in het hart blijft ze denken aan haar vader, bakker Appie de Jong, te vroeg overleden, nog maar 62 jaar. Een doorzetter, keiharde werker en nooit te beroerd ook voor een ander iets te betekenen. „Passie, doorgaan en samen met anderen mooie dingen doen, dat heb ik van hem. Als zestienjarig meisje wilde ik wel eens wat anders dan werken in de bakkerij. Toen zei hij, dan stap je op je fiets en vind je wel wat.”
Fietsen in een conservatieve autowereld
Dat bleek Autoland Van de Brug, waar ze aan de slag ging op zaterdag en in vakanties. Na haar studie pakte ze de autodraad weer op. Ze kwam bij Friesland Lease terecht, nu twaalf jaar geleden, trouwde, kreeg kinderen en bleef doorwerken. „Want ik heb de allermooiste baan die er is.”
Beetje conservatief die autowereld, wat doen leasefietsen daar? Ze lacht. „In het begin keken ze ons raar aan natuurlijk, fietsen leasen? Friesland Lease was de eerste die er mee begon en we lopen nog steeds voorop. Veertig procent van het woon-werkverkeer speelt zich af binnen een straal van vijftien kilometer, daar past een fiets prima bij. Met de fietsen van nu, zeker de elektrische, kunnen we mensen kennis laten maken met een andere kijk op mobiliteit.”
„De wereld verandert snel en we zullen duurzamer moeten, als we willen dat onze kinderen zoals mijn dochters nog een beetje kunnen genieten. Dus moeten we kijken hoe we dat kunnen vormgeven. Onze visie is ‘mobiliteit kan schoner’. De fiets kan daar een belangrijke rol in spelen. We doen met Friesland Lease nu 4.000 fietsen per jaar, dat worden er dit jaar 8.000 en dat verdubbelen we in de jaren daarna.”
„Het uitgangspunt is, dat wij oplossingen willen bieden voor mobiliteit, voor iedereen op elk moment. De luxe van een leaseauto is niet voor alle werknemers weggelegd, de luxe van lease-fietsen wel. Wat kun je secundair wél voor je werknemers betekenen? Wat scheelt het in kosten en tijd als je slim om gaat met mobiliteit in de vorm van deelauto’s, fietsen, het OV? Hoe draagt een andere kijk bij aan de gezondheid van je mensen, aan duurzaamheid voor je omgeving, het aanzien van je bedrijf, in het bijdragen aan bereikbaarheid?”
Fiets als volwaardige oplossing
„Op het moment dat wij met leasefietsen begonnen was het natuurlijk nog een zoektocht. Hoe mooi het idee ook was, vragen over hoe je er aan kunt verdienen, waarde kunt toevoegen en continuïteit kunt blijven bieden drongen zich als snel op. Door het veel breder te zien dan alleen de kosten van een fiets, een lampje vervangen of een onderhoudsbeurt, hebben we het mogelijk gemaakt om de fiets als volwaardige oplossing in mobiliteit te kunnen aandragen. Dat is de Bovag Leasefiets geworden, leverbaar via 450 dealers in het hele land. Daar zijn we erg trots op.” Rest de vraag waarom hybride auto’s nul procent bijtelling hadden en we voor fietsen moeten bijtellen voor privégebruik. „Terecht punt, daar valt nog heel veel te halen. Het is heel raar hoe we daar belastingtechnisch mee omgaan, want iedereen weet dat een fiets duurzamer is.”
Ze wordt er fel van. „Wij winnen onze aanbestedingen omdat we anders denken en aantonen dat er veel te winnen is door anders tegen mobiliteit aan te kijken. Nieuwe generaties kijken al heel anders aan tegen het bezitten van een auto, daarom zijn autodeelconcepten als Free-To-Go ook zo mooi en kunnen we dus ook nog veel meer doen met leasefietsen. Werkgevers kunnen we in één overzicht per maand volledig inzage geven in de mobiliteitsbewegingen, inclusief alle kosten. Ook privé gaan mensen anders kijken naar autobezit, daar is een wereld te winnen.”
„Nu is autolease nog de hoofdmoot. Wij zijn in transitie om een totale mobiliteitsoplossing te bieden, waar zakelijk en privé steeds meer door elkaar heen gaan lopen. Dat kan met bijvoorbeeld het OV, fietsen en deelauto’s. Vitaliteit, gezondheid, een schonere wereld, lokale goodwill, een actieve houding, denken en doen vanuit passie: dat is waar het over gaat.”
Bron: NoordZ