BPM-tarieven vanaf 1 juli 2020 gebaseerd op nieuwe CO2-testmethode

BPM-tarieven vanaf 1 juli 2020 gebaseerd op nieuwe CO2-testmethode

Vanaf 1 juli 2020 wordt het BPM-tarief voor voertuigen gebaseerd op de nieuwe CO2-testmethode: het WLTP. Dit betekent dat de aanschafprijs vanaf 1 juli 2020 duurder of goedkoper kan worden. Wat betekent dit voor u?

Wat is BPM?

De aanschafprijs voor een nieuwe personenauto, bestelbus of motor bestaat deels uit BPM: de Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen. Bij het aanschaffen van een nieuw voertuig betaalt u eenmalig deze belasting. Ook als het voertuig uit het buitenland wordt geïmporteerd. Al vanaf 1 januari 2013 wordt de BPM voor personenauto’s volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot. Motoren en bestelbussen zijn hierop een uitzondering, door het ontbreken van CO2-gegevens wordt het BPM-tarief berekend aan de hand van de catalogusprijs en brandstofsoort.

BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s tot 2024

Eind juni 2019 is het Klimaatakkoord van de Overheid bekend gemaakt. Hierin werd onder andere gesproken over de verlenging van de BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s tot en met 2024. Dit betekent een groot fiscaal voordeel voor elektrische (lease)rijders! Vanaf 2025 is het plan om een vaste kostenvoet aan te houden van 366,- euro voor volledig elektrische auto’s. Deze plannen zijn niet definitief vastgesteld en kunnen na jaarlijkse monitoring nog worden gewijzigd.

BPM-tarieven op basis van WLTP-methode

Vanaf 1 juli 2020 wordt de CO2-uitstoot berekend aan de hand van een meer nauwkeurige berekening: de WLTP-testmethode. Deze methode kan het brandstofverbruik en de uitstoot van de uitlaatgassen van een personenauto beter bepalen. Deze, meer realistische verbruiksmeting, resulteert – op enkele uitzonderingen na – in een hogere CO2-uitstoot. De nieuwe BPM-tarieven zijn geldig vanaf 1 juli 2020, van begin januari tot eind juni 2020 zijn de oude BPM-tarieven nog van kracht.

Overgangsfase

Volgens de Rijksoverheid zal het tarief van de BPM gemiddeld gezien, niet stijgen door de nieuwe testmethode (WLTP). De gemiddelde BPM per auto blijft naar verwachting om en nabij hetzelfde. Hierop zijn wel uitzonderingen, waardoor het kan zijn dat de BPM op bepaalde auto’s hoger wordt, terwijl de BPM op andere auto’s juist lager wordt. Ook kan het betekenen dat de aanschafprijs voor de nieuwe auto vanaf 1 juli hoger of lager is dan deze nu is. Is de BPM-wijziging nadelig voor u? U kunt mogelijk in aanmerking komen voor de overgangsregeling. Deze regeling is alleen van toepassing als RDW het kenteken van de auto voor de tariefswijziging heeft afgegeven én na de tariefswijziging op naam zet.

Wij helpen u graag op weg

Heeft u vragen over de nieuwe BPM-tarieven op basis van de WLTP-methode voor uw (nieuwe) leaseauto of als (elektrische) leaserijder? Neem contact op met de experts van Friesland Lease. Wij helpen u graag op weg!