De CUPRA familie groeit

CUPRA heeft momenteel al drie modellen: De Born, Formentor en Leon, waarbij de Formentor de vlaggendrager is. Er zijn al 100.000 van deze SUV verkocht, die in Nederland alleen als plug-in hybride wordt aangeboden.

Op weg naar een ‘elektrisch merk’

De Formentor krijgt binnenkort gezelschap van de Terramar, een 4,50 m lange SUV. Ook deze wordt gemaakt met verbrandingsmotoren alsmede een plug-in hybride aandrijflijn. Daarmee is de Terramar, die in 2024 op de markt komt, meteen de laatste Cupra die met verbrandingsmotoren op de markt verschijnt. Want het is de bedoeling dat Cupra tegen 2030 een volledig elektrisch merk is. Dat betekent dat er nog wat nieuwe elektrische modellen bij moeten komen. Die staan uiteraard al in de planning.

Over de Terramar weten we helaas niet nog niet heel veel te vertellen. Wel hebben we de eerste beelden van deze sportieve SUV die een eerbetoon is aan Terramar in Sitges en die krachtige proporties combineert met een opvallend design.

CUPRA Terramar

Tavascan Concept

Over de Tavascan deelt het merk al wel meer. Met de Tavascan combineert CUPRA de lijnen van een vierdeurs crossover, de stoere looks van een SUV en de gestroomlijnde vormen van een coupé.
Twee motoren – één geïntegreerd op de vooras, de tweede aan de achterzijde – leveren een gecombineerd vermogen van 225 kW (306 pk) dat op alle vier de wielen wordt overgebracht. De CUPRA Tavascan Concept accelereert daarmee in minder dan 6,5 seconden naar de 100 km/u. Maar prestaties in de rechte lijn zijn wat ons betreft maar een deel van het verhaal. De conceptauto heeft een 77 kWh lithium-ion accu die voldoende energie kan opslaan om de CUPRA tot 450 kilometer ver te brengen op basis van de strenge WLTP-testcyclus. De Tavascan conceptauto maakt gebruik van het MEB-platform van de Volkswagen Group. Omdat het accupack zich in de vloer van de auto bevindt, is het zwaartepunt laag, wat zorgt voor sportieve prestaties.

Cupra Tavascan Concept

In 2024 komt de Tavascan, een elektrische SUV met coupé-achtige lijnen. Een cross-over zeg maar. Volgens Cupra-topman Wayne Griffiths zal vooral het futuristisch ogende interieur bijzonder fraai zijn.

UrbanRebel

Vervolgens – we hebben het dan over 2025 – komt de UrbanRebel. Een compacte, elektrische stadsauto die de standaarden uitdaagt. De CUPRA UrbanRebel is ontworpen en ontwikkeld voor de rebelse en bevlogen duurzame rijder. Een belangrijk model voor CUPRA, mede omdat dit een van de langverwachte kleine elektrische auto’s van de Volkswagen Group wordt. De ongeveer 4 meter lange UrbanRebel wordt dus ook een stuk betaalbaarder dan de CUPRA Born.

De compacte UrbanRebel meet slechts 4 meter lang en is een voorloper op het gebied van duurzaamheid, dankzij het gebruik van gerecyclede polymeren, en materialen op biologische basis. Een combinatie van 3D print- en 3D weef methoden zorgen voor een lichtgewicht ontwerp, om zo de prestaties en het bereik te maximaliseren. De voorwielaangedreven stadsauto gebruikt het MEB-small platform van de Volkswagen Groep en wordt aangedreven door een 226 pk sterke elektromotor. Van 0 naar 100 km/h gaat in slechts 6,9 seconden, een volledige lading brengt je tot 440 kilometer ver.

Cupra UrbanRebel Cupra UrbanRebel

Designtaal

Behalve een drietal modellen is er ook een nieuwe designtaal voor Cupra op komst. Een onderscheidend designelement daarvan, dat in de toekomst als een rode draad door het Cupra-design zal lopen, is het ontwerp van de koplampen. Dat zal virtueel gevormd worden door drie driehoeken. Cupra heeft facelifts voor de Formentor, Leon en Born aangekondigd zodat deze modellen ook dit front krijgen.

Ambities

Nu Cupra een zelfstandig merk binnen de Volkswagen Group is geworden, zijn er uiteraard ook ambitieuzere verkoopdoelstellingen op tafel gekomen. Cupra wil niet alleen een volledig elektrisch merk te worden, maar ook om een serieus volume draaien: “Ons doel is om op middellange termijn 500.000 auto’s per jaar af te leveren en om met onze internationale expansiestrategie zowel nieuwe markten als nieuwe segmenten aan te boren”, aldus Griffiths.

Bron: e-Drivers, CUPRA