Komt deze elektrische Renault van 10.000 euro ook naar Nederland?

Een elektrische Renault op komst?

Op de IAA regende het nieuwe elektrische auto’s. Daarvan trok de Volkswagen ID 3 de meeste aandacht. Deels omdat de ID 3 met een verwachte instapprijs van rond de 30.000 euro goedkoper zou worden dan de meeste concurrenten. Met die versie kom je zo’n 300 kilometer ver. De Volkswagen ID.3 met een bereik van 400 km krijgt waarschijnlijk een prijs van 36 mille. In de lease is 30.000 euro een behapbaar bedrag, maar voor de meeste particuliere autokopers blijft het een enorme schep geld. Als de politiek wil dat de elektrische auto écht doorbreekt, moet hij eveneens bereikbaar worden voor de particuliere consument. Dat beseffen ze bij Renault heel goed, zo bleek uit een interview dat Renault-topman Thierry Bolloré onlangs gaf. Tegen een collega van gaf Bolloré aan dat Renault ernaar streeft om binnen vijf jaar een elektrische auto op de markt te brengen die rond de 10.000 euro kost. Daarmee zou Renaults instap-EV minder dan de helft kosten van een nieuwe Renault Zoe. Sterker nog, zelfs een doodgewone Kia Picanto of Volkswagen Up met benzinemotor gaat ruim over de 10.000 euro heen.

De prestaties van Renault K-ZE

Is dit luchtfietserij voor de bühne? Niet echt, want Renault heeft nú al een elektrische auto die omgerekend minder kost dan 10 mille. Het is de Renault K-ZE, die in China wordt gebouwd en tot dusver ook alleen daar wordt verkocht. Voor omgerekend nog geen 8000 euro! Ondanks een bescheiden accupakket van 26,8 kWh, heeft de Chinese Fransman een actieradius van zo’n 250 kilometer. De nieuwe Honda e (vanaf ca. 34.000 euro) en de Mini Electric (vanaf 34.900 euro) hebben grotere accupakketten, maar komen minder ver. De verklaring zit hem voor een deel in de kleine elektromotor van de Renault K-ZE. Die levert maar 43 pk en 125 newtonmeter levert. Daarmee ga je niet zo hard hard, maar je verbruikt ook weinig stroom

Renault K-ZE heeft volwassen bagageruimte

Heel veel power heeft de K-ZE dus niet. Maar als je weet dat veel A-segmenters vooral als boodschappenwagen in de stad worden ingezet, is dat geen ramp. Met een bagageruimte van 300 liter is de Renault K-ZE zelfs uitermate geschikt als boodschappenwagen. Wij zien dan ook zeker een toekomst voor deze compacte stads-SUV van Renault. Even het plastic interieur een upgrade geven, en klaar is Thierry. Waarom nog vijf jaar wachten, meneer Bolloré?