Lotus Eletre: SUV, elektrisch en opvallend!

De Lotus Eletre

De Lotus Eletre lijkt alleen hier en daar met een paar knipogen op de andere nieuwe Lotus, de Evija, maar daarmee is het ook gezegd. Het ‘add lightness’ komt volgens Lotus terug door de opening in de carrosserie. Zo zijn er net voor de voorwielen en net achter de achterwielen kanalen waar de lucht vrij doorheen kan stromen. Dat moet volgens Lotus vooral de luchtweerstand verlagen. Belangrijker: de Eletre bestaat grotendeels uit koolstofvezel en aluminium om het gewicht enigszins binnen de beperking te houden. Het mag gezegd worden, 2 ton is weliswaar een hoop, maar het valt nog enigszins mee voor een 5,1 meter lange elektrische SUV. Hoewel de Eletre duidelijk een SUV is, heeft Lotus een poging gedaan om hem toch nog enigszins rank van vorm te maken. Dat zit vooral in hoe hoog de Eletre is: slechts 1,63 m. Dat valt nog mee in verhouding tot de lengte.

Specificaties

De Eletre heeft een ruim 100 kWh groot accupakket aan boord, is minimaal 600 pk sterk en vierwielaangedreven. Er zijn twee elektromotoren aanwezig, een voor en een achter. Lotus zegt dat het tussen de 2 en 3 seconden duurt om met de Eletre van 0 naar 100 km/h te schieten; de topsnelheid ligt op een voor een EV indrukwekkende 260 km/h.

Interieur

In de Eletre moet u volgens Lotus het idee krijgen dat u in een supercar zit. Daar heeft het merk verschillende voorzieningen voor bedacht. Zo kan het centrale 15,1 inch grote infotainmentscherm naar achteren wegklappen om de afleiding te minimaliseren, heeft het stuur een sportief uiterlijk met een afgevlakte boven- en onderkant en is de rij-informatie behalve van een digitaal instrumentarium ook van een head-up display af te lezen zodat u uw ogen op de weg kunt houden. Tenslotte houden de sportstoelen je stevig ingeklemd. Duidelijk is echter dat de Eletre vooral een hoge luxebeleving moet geven, meer nog dan een sportief gevoel. Het interieur is weelderig bekleed, onder meer met een materiaal dat deels uit wol is vervaardigd om het gewicht te drukken.

Achterin is duidelijk aardig wat beenruimte, zo hebben we achter de schermen bij de introductie al even kunnen zien. Lange personen zullen niet snel met hun knieën tegen de voorstoelen aan zitten, iets dat – ondanks hun vaak niet al te grote lengte –  de Chinezen ook zullen waarderen. Lotus hoopt immers ook in China potten te breken met de Eletre. U kunt achterin plaatsnemen op twee individuele plekken, al komt er ook een uitvoering met een bank voor drie personen achterin. De Eletre is als het om bagage gaat de ruimste Lotus ooit, want in de kofferbak kun je 400 liter benutten, en in de ‘frunk’ nog 77 liter.

Er is nog genoeg over te vertellen, maar reken maar dat u op een later moment nog meer van deze auto gaat zien. De voorlopige Britse richtprijs van de Eletre ligt namelijk op zo’n 100.000 pond, omgerekend pakweg €120.000 euro. De Eletre wordt gebouwd in Wuhan in China en de eerste exemplaren worden volgend jaar geleverd.

Bron: Autoweek