Nieuws

De pseudo-eindheffing voor zakelijke leaseauto’s met privégebruik.

Wat is de pseudo-eindheffing?

Vanaf januari 2027 wil de overheid een extra belasting invoeren voor werkgevers die een zakelijke leaseauto met verbrandingsmotor aanbieden aan medewerkers die deze auto ook privé gebruiken.

De pseudo-eindheffing komt naast de bestaande bijtelling en wordt betaald door de werkgever. De bijtelling daarentegen is en blijft voor rekening van de medewerker die de auto ter beschikking krijgt.

Autonieuws
17 oktober 2025

Welke auto’s vallen er niet onder?

  • volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s 

  • zakelijke leaseauto’s die alleen zakelijk worden gebruikt (dus zonder privégebruik/ woon-werkverkeer)

  • leaseauto’s van zelfstandigen zonder personeel*

  • voertuigen met grijs kenteken

* Informeer naar de voorwaarden bij een fiscalist

Hoe werkt deze regeling?

De pseudo-eindheffing bedraagt 12 procent van de cataloguswaarde van de leaseauto. Dit geldt voor auto’s jonger dan 25 jaar. Voor oudere auto’s wordt gekeken naar de dagwaarde. Deze heffing mag niet worden doorberekend aan de werknemer die in de auto rijdt.

Ook woon-werkverkeer telt mee als privégebruik.

Er geldt een overgangsregeling: zakelijke leaseauto’s die vóór 1 januari 2027 in gebruik zijn genomen, vallen tot en met juni 2030 buiten de pseudo-eindheffing. Vanaf 1 juli 2030 zal deze eindheffing ook gelden voor auto die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2027.

Een rekenvoorbeeld

Stel: een medewerker rijdt in een zakelijke leaseauto op fossiele brandstof met een cataloguswaarde van € 50.000.

De werkgever betaalt dan jaarlijks 12 procent extra belasting, oftewel € 6.000 per auto. Dit komt bovenop de bestaande loonbelasting.

Voor werkgevers met meerdere fossiele leaseauto’s kunnen de extra kosten dus flink oplopen.

Waarom komt deze maatregel?

De overheid wil met deze heffing bedrijven stimuleren om over te stappen op elektrische mobiliteit. Door de pseudo-eindheffing wordt het zakelijk leasen van fossiele auto’s met privégebruik minder aantrekkelijk.

De maatregel maakt deel uit van het belastingplan 2026 en is nog niet definitief. De Tweede en Eerste Kamer moeten hierover nog besluiten.

Wat kun je nu doen?

  • Bekijk je wagenpark.

    • welke auto’s vallen onder de heffing? Welke auto’s kunnen eerder worden ingeleverd voor elektrisch?

  • Overweeg om nu al te kiezen voor een elektrische auto.

  • Houd de ontwikkelingen rond het belastingplan in de gaten.

  • Wil je weten wat dit voor jouw bedrijf betekent? We helpen je graag met een berekening of advies.