Toyota komt eind 2022 met de elektrische bZ4X

Toyota heeft een hele reeks van Stellantis geleende elektrische bedrijfswagens in zijn gamma en ook met de brandstofcel-Mirai heeft het merk al een volledig elektrische auto. Met de introductie van de bZ4X worden Toyota’s EV-plannen echter een stuk serieuzer. De bZ4X is namelijk de eerste van een hele reeks in de basis als elektrische auto ontwikkelde modellen die Toyota aan zijn daarvoor bestemd bZ-label hangt. Het maakt de elektrische SUV tot misschien wel het belangrijkste nieuwe model van Toyota in tijden.

Toyota_BZ4X

Nog even wachten tot oktober

In oktober beleefde de Toyota bZ4X zijn internationale debuut en nu zet de auto ook voet op Europese bodem. Overigens verwachten we tot en met 2025 maar liefst zeven elektrische bZ-modellen vanuit de Toyotastal. De aankomst van de Toyota bZ4X in Europa gaat hand in hand met interessante informatie voor de Nederlandse markt. De eerste exemplaren komen al medio volgend jaar naar Europa en Toyota meldt dat de eerste exemplaren van de bZ4X in ons land eind 2022 aan klanten worden geleverd. Wel kunt u de elektrische SUV vanaf midden 2022 bij de Nederlandse dealers uitgebreid komen bewonderen

Actieradius voorspellingen

Dan de vraag der vragen: hoe ver komt de bZ4X op een volle accu? Ook die cijfers zijn nog niet definitief, maar Toyota communiceerde eerder dat de elektrische SUV een actieradius van meer dan 450 kilometer haalt. Aan een 150 kW-lader is het accupakket in zo’n 30 minuten tot 80 procent van zijn kunnen vol te jagen met stroom. Ook interessant: Toyota geeft aan dat de accu na 10 jaar of zo’n 240.000 kilometer nog 90 procent van zijn oorspronkelijk capaciteit heeft.

Luxe binnenkant en mogelijkheid tot zonnepanelen

Dan het interieur van deze bZ4X. In de wagen zit een 12,3-inch infotainmentscherm en Toyota past een wel heel opvallend gevormd stuurwiel toe in de SUV. Het gaat om een vrijwel rechthoekig exemplaar dat doet denken aan dat van de Tesla Model S. Het stuur hoort bij de Toyota bZ4X met de optionele One Motion Grip gedoopte steer-by-wire-techniek. Dankzij de volledig variabele reacties op input vanuit het stuurwiel is overpakken van het stuur in bochten volgens Toyota niet meer nodig. Dit systeem is pas in een later stadium in Europa leverbaar. Ook interessant is de infrarode stralingsverwarming die Toyota in de bZ4X monteert. Wie bij het bestellen van zijn bZ4X het Solar Roof aanvinkt, krijgt zonnepanelen op het dak van zijn auto. Daarmee kunt u – onder de meest ideale omstandigheden – maximaal 1.800 gratis en groene kilometers uit de hemel plukken.

Bron: Autoweek