De Volkswagen Golf 8

De Volkswagen Golf 8

De achtste generatie Volkswagen Golf verschilt qua uiterlijk weinig van de Volkswagen Golf 7. Uiteraard hebben de ontwerpers van de Golf 8 voortgeborduurd op het bekende, succesvolle Golf-design en daar de nodige nieuwe elementen aan toegevoegd. De neus van de Golf 8 is lekker gestroomlijnd en scherp geworden, de achterkant is daarentegen niet vernieuwend. Het interieur is hypermodern, met tal van mogelijkheden op connectiviteitsgebied. En de techniek? Daarover is tijdens de officiële persintroductie van de Golf 8 in de Volkswagen thuishaven Wolfsburg meer verteld. Onderstaand de zijn de belangrijkste hoogtepunten uitgelicht.

Golf 8 motoren: 3 mild hybrids, 2 plug-in hybrides

Op het eerste gezicht is het niet zichtbaar. Maar de Volkswagen Golf staat op een platform van 1,6 cm langere wielbasis. Gunstig voor de binnenruimte, waar de vorige generatie Golf ook niet aan ontbrak. Interessanter is wat er zich allemaal tussen de voorwielen afspeelt.

Het interieur is hypermodern, met tal van mogelijkheden op connectiviteitsgebied.

 

Volkswagen heeft de Golf 8 voorbereid op tal van aandrijvingsvormen (benzine, diesel, aardgas), waarbij elektrische (hulp in de) voortstuwing een groot aandeel krijgt. Dat kan op twee manieren: óf in de vorm van 48-volt mild hybrid technologie, die de eTSI-benzinemotor (met 110, 130 of 150 pk) werk uit handen neemt, en daarbij energiebesparend is.

 

De Golf 8 wordt ook weer leverbaar als plug-in hybride, waarbij de 1.4 TSI-benzinemotor is gekoppeld aan een accu met een capaciteit van 13 kWh. De eHybrid gedoopte plug-in hybrideversie van de Golf 8 komt met een systeemvermogen van 204 pk en 245 pk (Golf GTE). Wat de elektrische reikwijdte van beide versies is, verklapt de persdocumentatie nog niet.

Digitale belevingswereld van de Golf 8

De digitale belevingswereld van de Golf 8 is sterk verbeterd. Het online infotainmentsysteem, de aanraakschermen voor de bediening van diverse functies en de spraakgestuurde voice control, zijn onderling gekoppeld en kunnen gecombineerd worden met We Connect of We Connect Plus. Die apps maken het navigatiesysteem interactief, zodat het wijst op bijvoorbeeld interessante bezienswaardigheden of een leuk restaurant voor een koffiestop onderweg.

Hoe nieuw is de Volkswagen Golf 8? Wel, van kop tot staart, mét een nieuwe belevingswereld.

 

Travel Assist: voor extra veiligheid

De veiligheid aan boord van de Volkswagen Golf 8 gaat er sterk op vooruit. Travel Assist is een rij-assistent die tot een snelheid van 210 km/h ‘meestuurt’. Daarnaast reageert de Golf 8 door middel van Car2X met andere voertuigen die ook van dit systeem zijn voorzien. De elektronica anticipeert op de verkeerssituatie tot wel 800 meter verderop.

Ze keren allemaal terug: van Golf GTI tot Golf R

De eerste nieuwe VW’s Golf worden al in december uitgeleverd. Volkswagen kennende, breidt het Golf-programma langzaam steeds verder uit. Tijdens de onthulling in Wolfsburg zijn ook de nieuwe versies van de GTI, GTI TCR, Golf GTD, GTE en Golf R alvast aangekondigd. Kortom: we gaan de komende tijd nog heel veel van de nieuwe Volkswagen Golf horen. Reken maar!