Mark zijn eerste praktijkervaringen van de Tesla Model 3
Mark Stam van Human Affairs least sinds juni 2019 een Tesla Model 3 via Friesland Lease. In deze blog deelt hij zijn eerste praktijkervaringen, inclusief een vakantierit naar Zuid-Frankrijk met zijn gezin.
De overstap naar een Tesla Model 3
Als doorgewinterde Volvo-rijder ben ik in juni 2019 overgestapt naar een Tesla Model 3. Grotendeels gestimuleerd door fiscale prikkels, moet ik eerlijkheidshalve toegeven. Al wist ik dat het rijden met een Tesla erg gaaf zou kunnen zijn. Hieronder lees je de eerste praktijkervaringen. Inclusief een vakantierit van ongeveer 3000 km naar Zuid-Frankrijk.
‘Die lichte bekleding is wel heel besmettelijk’, zegt iedereen die kijkt of meerijdt. Dan leg ik uit dat het nep leer is en dat het goed schoon te houden is. Wellicht mis ik de geur van echt leer nog het meest van de Volvo.
Verder rijdt de auto heel erg goed. Snelweg, kleine wegen, de stad of het dorp; het rijdt soepel en behoorlijk rustig. Het is af en toe leuk om snel weg te rijden maar veel vaker gewoon handig om op de juiste manier met het verkeer mee te bewegen. Op de snelweg rijd ik nu 125 km per uur, waar ik voorheen 135 km per uur reed. Daarmee behoud je range en lukt het om een interessant gemiddeld verbruik te halen. Een nieuwe sport heb ik er zo bij. Ik ben niet van plan om 100 km per uur te rijden als dat niet hoeft, trouwens.
Met de Tesla Model 3 naar Zuid-Frankrijk
Met ons gezin van twee ouders en twee kinderen zijn we naar Zuid-Frankrijk op vakantie geweest. ‘Kan dat wel?’, is dan de opmerking van dezelfde personen die twijfels hadden bij de witte bekleding. Ja, dat gaat prima! Meer dan voldoende bergruimte en veel zitruimte achterin voor de kinderen. Mijn vrouw moest nog wel wennen aan de auto, net als ik overigens.
Van Supercharger naar Supercharger
De praktijk is dat je van Supercharger naar Supercharger rijdt. Met steeds ongeveer 2,5 uur ertussen. Het kan slimmer en efficiënter als je de Tesla zelf laat rekenen, maar dit werkte goed voor ons. Je komt op andere plekken terecht dan de volle en minder aantrekkelijke tankstations. Een SC zit vaak bij een Ibis-hotel of Novotel. Dat werkt allemaal goed. Bij onze tweede camping waren zelfs drie Tesla-wall connectors.
Slechts 1 keer hadden we een volle SC-parkeerplaats te pakken. Op een kruispunt waar Belgische, Engelse en Nederlandse Tesla-rijders samenkomen. We hadden tot dan toe slechts halfvolle parkeerplaatsen gevonden dus waren vergeten om te zien op het scherm wat de beschikbaarheid was. Na 10 minuten laden zijn we doorgereden naar de volgende, vrijwel lege, SC om een balletje te trappen met een ander Nederlands gezin.
In de praktijk
De praktijk is dat je met 90% lading ongeveer 400 km ver komt. Veel meer ook niet. Mijn verwachting is dat dit in de winter wel minder wordt. Voor mijn woon-werk afstand (Friesland-Midden en Zuiden van het land) kan dat wel eens uitdagend worden. De uitdaging is echter veel minder groot dan ik voorheen had verwacht.
Welke aandachtspunten of minpunten zijn er verder nog?:
- Tesla-service gaat via de app, sinds kort. Ik mis het persoonlijke element daarin. Gelukkig kan ik terugvallen op Friesland Lease.
- De camera’s van de auto maken overuren. De cruise control heb ik aan moeten wennen. Er is regelmatig sprake van ‘phantom breaking’; de auto remt om iets waar je zelf niet voor zou remmen.
- De trekhaak erop zetten is een crime, als je het niet vaak doet.
- De stoelen hebben niet de kwaliteit van de Volvo-stoelen.
Conclusie: ik, en mijn gezin ook, zijn blij met de Tesla Model 3. Iedere keer is het weer een genot om mee te rijden!
Bent u na het lezen van deze blog benieuwd naar de elektrische lease mogelijkheden van Friesland Lease? Bekijk ons aanbod of neem contact op met een van onze collega’s.