Elektrische Mazda MX-30

Elektrische Mazda MX-30

De Mazda MX-30 is het volledig elektrische broertje van de CX-30, zoals de Peugeot e-208 dat is van de gewone 208. Maar anders dan bij de Franse hatchback, is het prijsverschil tussen de modellen relatief klein. De Mazda MX-30 kost 33.990 euro en staat vanaf de tweede helft van 2020 bij de dealers. Ditzelfde bedrag ben je ook kwijt voor een Mazda CX-30 met een automaat en een paar extra opties. Deze geschikte prijs is een plus voor de elektrische Mazda.

Mazda: “MX-30 wordt een tweede auto”

De elektromotor van de Mazda MX-30 heet ‘e-Skyactiv’ en levert 143 pk en 265 Nm. De accucapaciteit bedraagt 35,5 kWh – goed voor een actieradius van ongeveer 200 kilometer volgens de WLTP-cyclus. In onze ogen is dat relatief weinig, maar Yasuhiro Aoyama, President & CEO van Mazda Europa denkt daar anders over: “We hebben al onze inspanningen gericht op het creëren van een elektrische auto waarvan we verwachten dat het een tweede auto wordt en waarvan de actieradius zal voldoen aan de behoeften van klanten. Immers, uit onderzoek is gebleken dat de Europese klant gemiddeld 48 km per dag rijdt.” Volgens die logica is één keer per vier dagen opladen van de Mazda MX-30 voldoende.

 

Uit onderzoek is gebleken dat de Europese klant gemiddeld 48 km per dag rijdt.

 

Opladen doet de Mazda MX-30 met 6,6 kW bij een wallbox of laadpaal. Snelladen kan hij ook, en wel met de “Chademo- of Combo-standaard”. Het persbericht doet doorschemeren dat de Mazda mogelijk per regio de meest geschikte snellaadstekker kiest.

 

Mazda MX-30 First Edition

Bij de introductie is de MX-30 te koop in één uitvoering: de First Edition. Hierbij openen de achterportieren in de tegenovergestelde richting – Mazda noemt dit Freestyle-deuren. De uitrusting is omvangrijk, met 18-inch lichtmetaal, adaptieve led-koplampen, een 8,8-inch beeldscherm met navigatie en een weldadig pakket rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol en waarschuwing voor kruisend verkeer van opzij.

 

Waar komt de naam MX-30 vandaan?

De naam van de Mazda MX-30 is afgekeken van de MX-5. In de ogen van Mazda zijn beide modellen gebouwd om af te wijken van bepaalde tradities in de auto-industrie. Dat de MX-5 een tweezits roadster is en de MX-30 een elektrische SUV, doet daar blijkbaar geen afbreuk aan.

Interieur van kurk en petflessen

Het interieur van de MX-30 bevat een zwevende console met een groot opbergvak eronder. De temperatuur, luchtstroom en stoelverwarming zijn te bedienen via een laag geplaatst touchscreen. Milieuvriendelijke materialen zoals kurk en gerecyclede petflessen zorgen voor een warme uitstraling.

Contact

Bent u na het lezen van dit artikel benieuwd naar de Elektrische Lease mogelijkheden bij Friesland Lease? Of wilt u lezen over onze ervaringen met elektrisch rijden? Neem dan contact met ons op!