V12 op zowel diesel als waterstof

Combi tussen diesel en waterstof

De al bestaande V12-motor is doorontwikkeld zodat hij dus op zowel diesel als waterstof kan lopen. Door een adapter toe te voegen zodat waterstof kan worden geïnjecteerd, waardoor de motor kan omschakelen naar waterstof. Zodra de motor op waterstof loopt is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig.

Test binnen de scheepvaart

Momenteel zijn er twee schepen die met de V12-motor met waterstof kunnen testen. Het vermogen van deze ‘nieuwe’ motor is maar liefst 1.020 pk. De toevoeging van waterstof zou volgens MAN goed zijn voor een CO2-reductie van 50 tot 80 procent.

Waterstof voor vrachtwagens?

Als ze scheepsvaartdiesels kunnen ombouwen om op waterstof te lopen, dan biedt dat interessante mogelijkheden voor vrachtwagens. Technisch zullen de motoren verschillen, maar het basisprincipe is hetzelfde. Bestaande vrachtwagens ombouwen tot waterstofvrachtwagens zou een mooie stap richting duurzaamheid zijn. Over plannen om bestaande motoren om te bouwen, is nog niets bekend. Wel wil MAN in 2023 of 2024 gaan testen met vrachtwagens op waterstof. Hierbij ontwikkelt het merk motoren die de waterstof verbranden, maar ook aandrijflijnen waarbij de waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Dat laatste wordt ook wel een brandstofcel genoemd.

Meer weten over waterstof? Kijk dan gerust eens bij Waterstof leasen

Bron: TopGear