Nieuws

Geen koudwatervrees

Mobiliteitsexpert Marcel Hollen rijdt het hele land door in zijn Hyundai op waterstof

Ze zitten met z’n allen in een groepsapp, de grofweg 500 waterstofrijders van Nederland. Vooral handig als er een station buiten werking is, want men zal maar met een vrijwel lege tank in Groningen aankomen en onverrichter zake om moeten keren. Eerstvolgende optie: Pesse, Zuid-Drenthe. Nee, Marcel Hollen (59) zal de eerste zijn om toe te geven dat rijden op waterstof makkelijk is, men moet het vooralsnog vooral leuk vinden. Het betere pionierswerk, een leuk visitekaartje, een goede conversatiestarter en natuurlijk de milieubewuste keuze.

Autonieuws
13 december 2023

Met tientallen jaren ervaring in de autobranche heeft Marcel alles wel voorbij zien komen. “En eigenlijk is het kernproduct in de leasewereld gewoon gelijk gebleven. Voor werk heeft iemand soms gewoon een auto of bestelbus nodig. Dat was 30 jaar geleden zo, en dat is nu nog steeds zo.” Wat veranderd is, zijn de alternatieve brandstoffen. “Rond 2010 begonnen we voorzichtig met elektrische auto’s. Daar werden we destijds nog een beetje om uitgelachen, want dat zou toch helemaal niet rendabel zijn? En kijk nou eens waar we staan. Dat was ook een beetje de pioniershouding van onze directeur. Die zag uit welke hoek de wind waaide, en dacht: als we straks vragen krijgen over elektrisch rijden, dan wil ik dat we daar met ervaring over kunnen spreken.”

Echte kilometers

Het was dezelfde vooruitziende blik die Marcel tot een waterstofrijder maakte. Het idee dat er gewoon drinkbare waterdamp uit de uitlaat komt, sprak hem aan. En zolang er een waterstofstation in de buurt hebt is, is ook het tanken een fluitje van een cent. “Dat is nog wel eens een verrassing voor velen, dat tanken eigenlijk niet langer duurt dan tanken met een reguliere benzineauto. Ja, hij is elektrisch aangedreven, maar men tankt gewoon waterstof. Op een volle tank kan ik zo weer 600 kilometer verder. En dat zijn échte kilometers, hè! Een elektrische auto die een bereik van 600 claimt, komt in de praktijk vaak niet verder dan driekwart daarvan. Goed, die rijdt dan weer wat agressiever – mijn Hyundai NEXO heeft 9 seconden nodig om van 0 tot 100 te komen, een Tesla kan dat in 6 – maar het is in alle opzichten een hele comfortabele auto.”

Afwegingen


Elektrisch versus waterstof: het is een spel van afwegingen. Bij de een wordt de stroom direct vertaald naar rollende wielen, bij de ander wordt elektriciteit ingezet om zuurstof en water om te zetten naar waterstof. Dat is een tandje minder efficiënt, maar daar staat dan weer tegenover dat waterstof makkelijker op te slaan is dan stroom. Marcel vindt het een gemiste kans. “Er worden soms hele zonneparken afgeschakeld omdat ze te veel stroom terugleveren aan het Nederlandse net. Terwijl: daar kan gewoon waterstof van gemaakt worden.”