14 september 2020

In een vierdelige blogserie neem ik, Robert Bouman, Leaseadviseur bij Friesland Lease én (elektrisch) motorliefhebber, jullie mee in mijn ervaringen met elektrisch motorrijden. Afgelopen 25 juli tot en met 28 juli ging ik samen met een goede vriend op vakantie met de elektrische motor via een tourrit naar de Eifel in Duitsland. Dit is mijn blog over dag drie, in het teken van bochtenwerk!

Blogserie deel 3: ‘Een weekend lang elektrisch motorrijden’

In een vierdelige blogserie neem ik, Robert Bouman, Leaseadviseur bij Friesland Lease én (elektrisch) motorliefhebber, jullie mee in mijn ervaringen met elektrisch motorrijden. Afgelopen 25 juli tot en met 28 juli ging ik samen met een goede vriend op vakantie met de elektrische motor via een tourrit naar de Eifel in Duitsland. Dit is mijn blog over dag drie, in het teken van bochtenwerk!

De Eifel verkennen en ervaren

Maandag 27 juli. Na een goed ontbijt stappen we rond 10 uur weer op de motor. Met een zo vol mogelijke accu (91%) en een verwachte actieradius van 302 km vertrekken we om een dag door de Eifel te toeren (lees: sportief rijden). ‘s Weekends is het doorgaans best druk in de Eifel met motoren en sportieve auto’s. De hoteleigenaar gaf bij ons al aan dat het op doordeweekse dagen meevalt en gelukkig – hij heeft gelijk! Haarspeldbochten, ruime bochten, heuvelachtige wegen en beboste wegen. Jetzt geht loss!

Het deel van de Eifel waar wij toeren is niet enorm groot, dus hierdoor heel geschikt om een dag rond de Rur te rijden met tussentijdse stops. Eén van deze pauzes hebben wij genomen bij het mooie uitzicht over Hasenfeld. Hier hebben we even gestopt voor een elektrische motor wissel. Wout gaat verder op de Eva Ribelle. Enfin, een dag niet getest is een dag niet geleefd, zeggen we dan maar. Ik overhandig hem de sleutel – ook al heeft de Eva Ribelle de optie ‘Keyless Go’ – en hij vertrekt. Een kind zo blij, dus ik besluit om er een leuke foto van te maken in één van de bochten.

Wist u dat?

Energica heeft op de nieuwste modellen flink wat opties die u kunt toevoegen. Denk aan tassen, covers, keyless start, verwarmde handgrepen en zelfs cruisecontrol. Daarnaast kunt u zonder moeite voor een andere voorvork met beter demping kiezen, maar ook andere velgen. Als dat nog niet genoeg is, zijn er allerlei accessoires erbij te verkrijgen om uw eigen Energica samen te stellen, zoals enkel u hem kunt hebben!

Na zijn ervaring op de Eva Ribelle lijkt ons veiliger als ik weer op de Eva Ribelle ga forensen en Wout op zijn eigen Eva (het vermogen van de Eva Ribelle liet hem enorm breed glimlachen, zie foto), dus we stappen op en rijden al vliegend door de bochten verder.

Lunchpauze in Monschau

Rond lunchtijd stoppen we in Monschau, een pittoresk Duits dorpje. We arriveren om 12:13 uur en na een toerrit van 63 kilometer heb ik nog 56% van mijn actieradius over. Inmiddels is het 26 graden, een warme zomerdag! Helaas kunnen we op onze lunchplek niet bijladen, maar gelukkig hebben we beiden nog voldoende actieradius tot de volgende stop. Toch vinden we na de lunch bij de lokale Nissan dealer een snellaadpunt. Deze gebruiken ze voor hun elektrische modellen – de Leaf en e-NV200. Ideaal! Helaas lukt het wederom niet om mijn elektrische motor te laden, de Eva van Wout heeft er geen problemen mee. Inmiddels beginnen we ons wel af te vragen waarom Wout zijn Eva wél makkelijk wil laden, terwijl mijn Eva Ribelle er schijnbaar meer moeite mee heeft. Na een poosje laden in de zomerse warmte, volledig in motorpak, hebben we voldoende actieradius om verder te rijden.

Opladen terwijl u rijdt

De toerrit door de Eifel geeft ons flinke uitdagingen met dalingen van 11% en op een bepaald moment zelfs 15%. Bij uitstek momenten om de verschillende regeneratiemodi uit te proberen, want normaliter rijden Wout en ik beiden in de hoogst mogelijke regeneratiemodus. Net als bij een elektrische auto kunt u op de Energica een soort ‘one-pedal’ hanteren, want als u de stroomhendel loslaat, kickt het regenereren direct in. Zelfs op de daling met 15% is de Light-modus voldoende om te kunnen stoppen. Bij de High-modus gaat het stoppen ontzettend snel. De Medium-modus is de tussenweg van beide modi, maar die hebben we gedurende het weekend niet gebruikt.

Wist u dat?

De Energica motoren hebben een breed scala van instellingen waarmee gespeeld kan worden. ABS, ESP, Regeneratiemodi, Vermogensmodi, noem het maar op. Op die manier kunt u perfect uw rijstijl koppelen aan de motor, door de juiste instellingen te vinden. Zodoende weet u op een gegeven moment precies wat de motor kan en wat u ervan kunt verwachten.

Rond 17.00 uur komen we aan bij het hotel. Wederom weer bijna 7 uur motorrijden vandaag, met een rit van 149 kilometer en een resterende actieradius van 36%. Omgerekend heb ik deze dag dus 270 kilometer kunnen rijden met het accupakket van 21,5 kWh. Wat dat betreft een ‘energiezuinige’ dag, met een gemiddeld verbruik van 12,6 kilometer per kWh.

Benieuwd? Lees blog 3!

Tijd om de elektrische motoren en onszelf wat op te laden, want morgen gaan we alweer naar huis. Benieuwd hoe mijn toertocht met de elektrische motor zich vervolgt? U leest het binnenkort in de nieuwe blog. Bij Friesland Lease bieden wij zakelijke rijders en particulieren altijd een passende mobiliteitsoplossing. Zo helpen wij u van een duurzaam, innovatief en ondernemend A naar B. Zo ook met elektrische motor lease! Vragen of meer informatie over elektrisch motorrijden? Neem dan contact met ons op of vul het contactformulier in.

 

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.