14 oktober 2020

In een vierdelige blogserie neem ik, Robert Bouman, leaseadviseur bij Friesland Lease én (elektrisch) motorliefhebber, jullie mee in mijn ervaringen met elektrisch motorrijden. Afgelopen 25 juli tot en met 28 juli ging ik samen met een goede vriend op vakantie met de elektrische motor via een tourrit naar de Eifel in Duitsland. Het einde is inmiddels in zicht, vandaag is de laatste dag.

Blogserie deel 4: ‘Een weekend lang elektrisch motorrijden’

In een vierdelige blogserie neem ik, Robert Bouman, leaseadviseur bij Friesland Lease én (elektrisch) motorliefhebber, jullie mee in mijn ervaringen met elektrisch motorrijden. Afgelopen 25 juli tot en met 28 juli ging ik samen met een goede vriend op vakantie met de elektrische motor via een tourrit naar de Eifel in Duitsland. Het einde is inmiddels in zicht, vandaag is de laatste dag.

Terug naar Nederland

Vandaag starten we met de terugreis naar Nederland. Mijn elektrische motor moeten we rond 15:00 uur in het Nederlandse Barneveld weer inleveren. Na 240 kilometer te hebben gereden staan we rond 9:30 nog midden in het mooie, Duitse Eifel. Het opladen van de elektrische motoren heb ik de avond voor vertrek namelijk niet zo slim aangepakt. De ampère van mijn motor heb ik op 9 laten staan en deze tegelijk met Wout zijn elektrische Eva in het stopcontact gedaan. Hierdoor hebben ze beiden nauwelijks tot niet opgeladen. Immers, het verlengsnoer vond twee elektrische motoren op laden iets teveel van goede en kapte het feestje af. We zijn de laatste dag dan ook met wat een lager accupercentage begonnen. Slechts 56% bij vertrek.

Fikse tegenwind

Met behulp van de Chargemap hebben Wout en ik ochtends een oplaadpunt op de route uitgezocht en stappen daarna op de elektrische motor voor de terugrit. Na een uur rijden en 47 kilometer later komen we bij de snellader van IONITY. Na 15 minuten laden zijn we weer op pad gegaan met 65% acculading. We vervolgen de terugreis en in een halfuur rijden we 44 kilometer en daalt de acculading met 33%. Wij merken op dat de harde (tegen)wind ontzettend veel invloed heeft op het accupercentage en de actieradius. We besluiten daarom voor een laatste keer samen een laadpunt op te zoeken, voordat de reis van Wout en ik splitsen door een andere eindbestemming. Mijn volgende stop is de snellader bij Cuijk, en Wout zijn volgende stop is Rosmalen.

Verkeerde calculatie

De gezellige gesprekken maken plaats voor een individuele vervolgreis naar de eindbestemming. De muziek aan en de snelweg op! Ik vertrek met 97% accu en ik weet dit in een uur te reduceren tot 33%. Hiermee heb ik 94 kilometer gereden, wat een praktijkrange geeft van ongeveer 142 kilometer. Gemiddeld haalt de Eva Ribelle hierbij 9,1 km per kWh. Het is vanaf hier (Cuijk) nog 83 kilometer naar Electric Motorcycles in Barneveld, mijn eindpunt met de elektrische motor.

Aangezien ik met 66% acculading een stuk van 94 kilometer kan rijden, bereken ik snel dat ik mijn eindbestemming met 75% acculading kan halen. Hierbij heb ik dan wat reserve, al had ik op dat moment nog niet bedacht dat ik een verkeerde berekening had gemaakt. Dit resulteert in 17% accu wanneer ik 83 kilometer later mijn eindbestemming behaal. Met iets meer tegenwind had ik 143 kilometer in de praktijk moeten kunnen behalen.

Terugblik

In de afgelopen dagen heb ik samen met Wout 933 kilometer met de elektrische motor gereden. Tijdens de snelweg kilometers heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de Cruise Control functie, die als extra optie verkrijgbaar is op de Energica modellen. We kijken terug op een geslaagd weekend! De Duitse laadinfrastructuur loopt nog niet zo ver voorop als die in Nederland, enkel in dichtbevolkte gebieden staan voldoende laadpalen – maar die werken niet altijd. Het vertrouwen in elektrisch motorrijden neemt stapje voor stapje toe in Duitsland. Elektrisch motorrijden en het vinden van laadpunten heb ik op geen enkel moment tijdens de reis als spannend ervaren. Natuurlijk moet u niet op de bonnefooi ergens heenrijden met een laag accupercentage. Een wijze tip: plan voor vertrek de laadpunten op basis van de verwachte actieradius. Zo komt u nooit voor verrassingen te staan en kunt u met veel plezier op weg!

Benieuwd? Wij helpen u graag op weg!

Bij Friesland Lease bieden wij zakelijke rijders en particulieren altijd een passende mobiliteitsoplossing. Zo helpen wij u van een duurzaam, innovatief en ondernemend A naar B. Zo ook met elektrische motor lease! Vragen of meer informatie over elektrisch motorrijden? Neem dan contact met ons op of vul het contactformulier in.

Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Laat u inspireren.